برگزاری جشنواره ملی بهار نارنج در شهر کومله

باز باران خبر- سرویس گزارش: جشنواره ملی بهار نارنج با حضور اعضای شورای شهر، شهردار، مسئولان ادارات و خیل عظیم مردم در شهر کومله برگزار شد.

در این مراسم منوچهر مهدی‌پور شهردار کومله با  اشاره به برگزاری جشنواره ملی بهار نارنج در شهر کومله اظهار کرد: جشنواره بهار نارنج از سال ۱۳۹۱ آغاز شد ه که با تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان توانستیم این جشنواره را هر ساله  تداوم داده و سال گذشته این جشنواره ثبت ملی شد و امسال نیز با عنوان دهمین جشنواره ملی بهار نارنج میزبان گردشگران و شهروندان بودیم.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار جشنواره بهار نارنج امسال به مدت چهار روز برنامه ریزی شد، گفت: بعد از تجربه برگزاری این جشنواره در چند سال گذشته، تلاش کردیم تا ضعف‌های سال‌های گذشته را شناسایی و اشکالات را برطرف کنیم تا شاهد برگزاری پرشورتر این جشنواره در سال جاری باشیم.

شهردار کومله با اشاره به اینکه جشنواره سال گذشته طی سه روز انجام شد و جشنواره امسال را طی چهار روز از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه، برنامه ریزی کردیم، تصریح کرد: در روز اول جشنواره برای کودکان و نوجوانان با حضور هنرمندان صدا و سیما، در روز دوم جشنواره غذا و کاپ شطرنج پیش انجام شد، جشن ملی بهار نارنج در روز سوم برگزار شد و در روز چهارم نیز مسابقات کشتی گیله مردی با حضور پهلوانان گیلان و مازندران برنامه ریزی و انجام شد.

دکتر مهدی‌پور با بیان اینکه در روز دوم این جشنواره ملی، دومین دوره مسابقات شطرنج سریع در سالن ورزشی فاطمی برگزار شد، افزود: در این دوره از مسابقات ۱۸۲ شطرنجباز از استان‌های گیلان، اردبیل، قزوین، زنجان، مازندران و تهران حضور داشتند که در پایان آرتین دولتی، مهدی پیر، عسل ابراهیمی و آرش بهادری با ۷/۵ امتیاز و به‌ دلیل پوئن‌شکنی در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه جشنواره بهار نارنج فرصتی است تا بتوانیم ظرفیت‌های شهر کومله را معرفی کنیم و این جشنواره موجب ایجاد شور و نشاط بین مردم شود، گفت: امسال بیش از ۷۰ غرفه برای هنرمندان صنایع دستی و تولید کننده مواد غذایی سالم و فرآورده های بهار نارنج شهرستان و استان در نظر گرفته شده بود و آن‌ها توانستند هنر دست‌های خود را در معرض عموم قرار دهند و مردم با سنت گذشته نیز آشنا شوند.

به گفته شهردار کومله، آداب و سنن مرتبط با بهار نارنج در شهرستان لنگرود از قدمت دیرینه برخوردار بوده و یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره، معرفی خرده فرهنگ‌های مرتبط با این محصول در آئین‌های سنتی مردم این منطقه و همچنین آشنایی هرچه بیشتر گردشگران با جاذبه‌های مختلف گردشگری استان گیلان است.

دکتر مهدی‌پور با بیان اینکه جشنواره ملی بهارنارنج کومله فرصتی برای انسجام بخشی و شادسازی شهروندان است، گفت: این جشنواره عامل گردشگری، کارآفرینی و هویت بخشی به شهر کومله خواهد بود.

وی با اشاره به کارهای انفرادی برخی کشاورزان و شهروندان برای تولید محصولات بهار نارنج و لزوم ساماندهی محصولات بهارنارنج بیان کرد: در تلاش هستیم که یکی از محصولات تولید شده از بهار نارنج را نیز ثبت کنیم و برای این کار نیز برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته و با اداره کل میراث فرهنگی استان نیز صحبت‌هایی شد.

 

گزارش: سحر مسافر

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35526

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: