انتخاب درست در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری (بخش پنجم و پایانی)

 

باز باران خبر/ سیدعبدالباقی اسحاقی

 

به لطف ایزد منان، تا کنون چهار بخش از این یادداشت به حضور خوانندگان گرامی تقدیم شد و نکات مهمی به طور اختصار مورد توجه قرار گرفت؛ اکنون به آخرین و پنجمین قسمت بحث فعلی می رسیم که در ادامه می‌خوانید.

۷ـ لیاقت و شایستگی

هفتمین ویژگی مورد نیاز برای رییس جمهور شدن، داشتن لیاقت، شایستگی و توان بر عهده گرفتن مسئولیت های سنگین و سرنوشت ساز است. زیرا کسی که قادر نیست ساده ترین مشکلات جامعه را به درستی و به موقع درک کند و از دیدن کوچکترین حادثه غیرمنتظره دچار ترس و هراس گردیده و زبانش بند می آید، چگونه خواهد توانست راه حل مناسبی برای برطرف کردن آن ها ارایه دهد؟ در نتیجه لازم است به سراغ فردی برویم که علاوه بر سابقه علمی و عملیاتی در اکثر فعالیت هایش، آدم موفقی بوده و توانسته در بحران های گوناگون شایستگی های خود را به دور از هرگونه هیاهو و تبلیغات دروغین به نمایش بگذارد.

قالَ رَسُول اللّهِ(ص): پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:

مَنِ استَعمَلَ عامِلاً مِنَ المُسلِمِینَ

هر کس از مسلمانان کارگزاری را [بر مسؤولیتی] بگمارد

وَ هُوَ یَعلَمُ اَنَّ فِیهِم اَولی بِذلِکَ مِنهُ، وَ اَعلَمُ بِکِتابِ اللّهِ وَ سُنَّهِ نَبِیِّهِ

در حالی که می‏داند در میان مسلمانان، از او شایسته‏ تر و داناتر به کتاب خدا و سنّت پیامبر(ص) وجود دارد

فَقَد خانَ اللّهَ وَ رَسُولَهَ وَ جَمِیعَ المُسلِمِینَ.

بی ‏تردید خیانت کرده به خدا، پیامبر او و جمیع مسلمانان.

■ شایستگی طالوت

ویژگی مذکور، به خوبی در آیه شریفه ۲۴۷ از سوره مبارکه بقره، تشریح شده و خداوند  در این آیه با اشاره به لیاقت و شایستگی جناب «طالوت» در زمینه علمی و هم توانمندی وی در امور جسمی و دارا بودن قدرت اداره و سازماندهی لشکریان به جهت تصدی فرماندهی سپاه این خصوصیت را از ویژگی های مهم شخص جهت مدیریت میدان، برشمرده است.

قرآن در این زمینه می فرماید:

بقره/۲۴۷ـ … قالَ إِنَّ اللهَ اصطَفاهُ عَلَیکُم، وَ زادَهُ بَسطَهً فِی العِلم ِ وَ الجِسم ِ…

… و پیامبرشان به آن ها [= بنی اسرائیل] گفت: خداوند او [= طالوت] را برگزیده و در دانش و توانایی و قوت جسم، فزونی بخشیده است …

در بحث انتخاب رییس جمهور دقیقا ملاک هایی که قرآن در باره امتیازات «طالوت» برشمرده، باید مد نظر رأی دهندگان قرار گیرد نه این بر اساس علایق و وابستگی باندی، حزبی، قومی و زبانی به فرد خاصی رأی دهند با این که می بینند فرد موردنظرشان توانایی لازم برای پذیرش چنین مسئولیت بسیار مهمی را ندارد و حتی در سخن گفتن عادی در یک جمع متخصص و شروع مباحث چالشی دچار مشکل می شود.

۸ ـ شجاعت و شهامت

هشتمین ویژگی مهم یک رییس جمهور، داشتن شجاعت و شهامت است. مردان خدا در سایه ایمان قوی به پروردگار و یقین به حقانیت اهداف خود هرگز از قدرتی به غیر از قدرت خداوند متعال، هراسی به دل راه نمی ‏دهند و جز در برابر خالق سبحان سر تسلیم فرود نمی‏ آورند؛ همچنان که امام علی(ع) فرمودند:

عَظُمَ الخالِقُ فِی أنفُسِهِم، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فِی أعیُنِهِم (بخشی از خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه)

بزرگ می شود پروردگار در باطن شان، پس کوچک می شود غیر از خداوند در نظرشان.

یعنی: کسی که به عظمت الهی پی بُرد، خداوند در باطنش [= دلش] بزرگ می گردد،

و سایر مخلوقات در نظرش، کوچک به نظر می رسند. قرآن کریم نیز می فرماید:

احزاب/۷۰ ـ یا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا، اتَّقُوا اللّهَ وَ قُولُوا قَولاً سَدِیدًا.

ای کسانى که ایمان آورده‌اید!، تقوای الهی پیشه کنید و سخن(حقّ و) استوار گویید.

برای یک رییس جمهور، لازم است که دقیق، محکم، استوار، با انصاف و عادلانه سخن بگوید و در موضع ‏‌گیری‌ها و اظهارنظرهای خود از هیچ منصب و مقامی هراس نداشته و تحت تأثیر رفقا و اطرافیانش نیز نباشد. بنابراین کسانی که ضعف نفس دارند و در حوادث، مرعوب قدرتمندان و استعمارگران می‏شوند، شایسته رسیدن به مقام ریاست جمهوری نیستند.

۹ـ دل بزرگ

علاوه بر ویژگی هایی که ذکر شد، یک رییس جمهور باید از ویژگی های برجسته  دیگری نیز برخوردار باشد مانند: دل بزرگ، چشم پوشی، دوری از کینه جویی، بیان گیرا و قدرت اقناع، آینده نگری، بزرگ منشی، تاب آوری و تحمل، مبارزه با ظلم و ظالم داخلی و خارجی، فروتنی در برابر مردم، نظم در کارها، عمل به قانون، شناخت دقیق از دشمنان، مقید به امور عبادی و عقیدتی، مراقبت از محرومان، حوصله فراوان و گشاده رویی.

■ حساسیت فراوان

این دوره از انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری، به جهت حادثه جانگداز شهادت  شهید آیت الله سیدابراهیم رییسی ـ هشتمین رییس جمهور ایران اسلامی ـ و اثرات عمیقی که آن  شهید والامقام بر روح و عقیده مردم ایران گذاشت، از حساسیت خاص و فراوانی  برخوردار است.

زیرا مردم در این دوره به کسی رأی می دهند که شباهت وی به آقای رئیسی، بیش از دیگران باشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35903

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: