باز باران خبر/ رضا حقی تالاب عینک بیشک یکی از بزرگترین مواهب طبیعی است که در شهر رشت وجود دارد ولی متاسفانه تاکنون هیچ استفادهای از آن نشده است. این تالاب به عنوان بزرگترین تالاب شهری ایران شناخته شده که به طول ۲۶۳ متر و عرض ۱۲۰ متر، حدود ۲۵کیلومتر محیط و دارای منبع آبی […]
باز باران خبر/ رضا حقی
تالاب عینک بیشک یکی از بزرگترین مواهب طبیعی است که در شهر رشت وجود دارد ولی متاسفانه تاکنون هیچ استفادهای از آن نشده است.
این تالاب به عنوان بزرگترین تالاب شهری ایران شناخته شده که به طول ۲۶۳ متر و عرض ۱۲۰ متر، حدود ۲۵کیلومتر محیط و دارای منبع آبی حدود ۴۴ و پهنه ساحلی وخشکی حدود ۱۶۰ هکتار است و به علت اینکه در عکسهای هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده میشود.
تالاب عینک با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارد قادر است به تنهایی شهر رشت را به قطب گردشگری منطقه تبدیل کند.
با ایجاد زیرساختهای مناسب و ایجاد جاذبههای گردشگری میتوان این منطقه را به قطب اقتصادی شهر رشت تبدیل نمود که برای این منظور کافی است ابتدا یک طرح کلی با ایدههای گوناگون جذاب گردشگری شامل ایجاد امکانات تفریحی، خدماتی، فرهنگی و ورزشی در نظر گرفته شود و هر بخش به صورت جداگانه توسط بخش خصوصی به اجرا درآید.
به طور مثال ابتدا میتوان از بخشهای کم هزینهتر شروع کرد و در مراحل بعد پروژههای بزرگ را به مرحله اجرا رساند این بخشها میتواند شامل موارد زیر باشد.
۱- ایجاد پل چوبی چند طبقه در سرتاسر تالاب عینک برگرفته از معماری بومی منطقه میتواند در گام اول به مرحله اجرا برسد؛ این پل چوبی میتواند چند منظوره باشد.
الف- پل مخصوص پیادهروی روی آب
ب- پل ارتباطی بین بخشهای مختلف داخل محوطه.
این پل در بخشهایی، سرپوشیده خواهد بود.
پوشش سفالی، گالیپوش و پوشش چوبی نمادهایی از پوششهای مختلف جلگه و کوهپایههای گیلان هستند که میتواند نقش سایبان در روزهای آفتابی و همچنین سرپناه در روزهای بارانی برای گردشگران ایجاد کند؛ گردشگرانی که در زیر باران نظارهگر طبیعت محیط باشند.
۲- سینمای دریایی روباز
ایجاد این بخش بر خلاف اسمش هزینه زیادی ندارد.
نمایش فیلم بر روی دیوارهای بلند که ایجاد خواهد شد با ویدئو پروجکشن و به جای صندلی تماشاگران از درون قایقهای کوچک به نمایش فیلم مینشینند تماشای فیلم در دل طبیعت و روی قایق میتواند جذابیت زیادی برای گردشگران داشته باشد.
۳- ایجاد بازار محلی برای فروش انواع سبزی، طیور و محصولات محلی روی قایق.
یعنی فروشندگان، محصولات خود را روی قایق قرار می دهند و خریداران نیز از طریق پل چوبی و یا قایقهایی که کار تاکسی دریایی را انجام میدهند از این بازار محلی روی آب خرید خواهند کرد.
۴- ایجاد آلاچیق با معماری بومی برای عرضه انواع غذاهای سنتی و نوشیدنی به تفکیک در جاهای مختلف.
این تالاب میتواند محلی دنج و آرامش بخش برای سرو انواع خوراکی و نوشیدنی باشد.
۵- ایجاد سوئیتهای کوچک ۲۰ الی ۳۰ متری چوبی در داخل دریاچه که استفاده از این سوئیتها صرفاً با قایق امکانپذیر است.
۶- ایجاد هتل چند طبقه در داخل آب با ارتفاع زیاد و ایجاد مراکز خدماتی مثل کافی شاپ و رستوران در طبقه آخر که با توجه به وسعت طبیعی منطقه میتواند زیبایی منحصر به فردی ایجاد کند.
۷- ایجاد شهربازی آبی در قسمتی از این تالاب میتواند به تنهایی به نقطه قوت این مجموعه تبدیل شود؛ کاری که موجهای آبی در مشهد شروع کرد میتواند الگویی مناسب برای شروع و سپس توسعه این کار در محیط طبیعی و بسیار بزرگتر در رشت باشد.
۸- ایجاد پارکهای آبی کوچک تخصصی با وسعت ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ متر مربع برای ایجاد نمایشگاههای طبیعی گیاهی و جانوری مثل جزیره نیلوفر آبی، جزیره قوی سیاه، جزیره قوی سفید، جزیره اردک تزئینی(ماندارین) جزیره قو غاز،جزیره ماهی کوی (ماهی تزیینی)
این بخشهای دهگانه زیستگاه طبیعی گیاهان و پرندگان خواهد بود.
هر گردشگری میتواند از نزدیک نظارهگر آنان باشد و با دادن غذا به این پرندگان ایجاد ارتباط نماید.
۹- ایجاد قفسهای پرورش انواع ماهیان مثل آمور، کپور، فتیوفاک، زرد پر، خاویاری و اردک ماهی.
در این قفسها ماهیان مختلف پرورش یافته و به فروش میرسند.
در کنار آن رستورانهای خوراکهای دریایی میتواند جذابیت این تالاب را دوچندان نماید، عرضه غذاهای دریایی به صورت متمرکز در یک مکان تاکنون در این منطقه اجرا نشده است.
۱۰- ایجاد مکانهایی برای بازیهای آبی مثل جت اسکی، شاتل و بنانا، اسکوتر زیردریایی، اسکی روی آب، پاراسل، فلای بورد، قایق سواری، پدل بورد بیگ بال می تواند به تنهایی روزانه هزاران نفر از گردشگران را به این مکان جذب نماید.
۱۱ – برگزاری مسابقات مختلف ماهیگیری، قایق سواری، آشپزی محصولات دریایی به صورت فصلی می تواند از جذابیتهای دیگر این مجموعه باشد.
البته بسیاری از این پیشنهادات صرفاً با در اختیار گذاشتن مکان به سرمایهگذار و تسهیل در صدور مجوز و انجام امور اداری قابلیت اجرایی دارد.
ضمن اینکه کمبود شدید مراکز تفریحی در استان و ورودی عظیم گردشگران در چهار فصل سال به استان گیلان میتواند دو عامل اساسی برای ترغیب سرمایهگذاری بخش خصوصی در این قسمت باشد.
امیدوارم سیزدهمین یادداشت ازسلسله یادداشتهای برندسازی شهر رشت با عنوان ظرفیت های تالاب عینک در دستور کار مدیریت شهری و مسئولان مربوطه قرار گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید