(بخش چهارم) در ادامه مطالبی که در سه بخش قبل بیان گردید به اینجا می رسیم که شورای شهر جایگاه اجتماعی مهمی است که به سبب نقش زیربنایی که در امر پشتیبانی از خدمات رسانی شهرداری ها ایفا می نماید و قادر است همانند مجلس شورای اسلامی در برابر دولت ـ در سطحی محدودتر ـ […]
(بخش چهارم)
در ادامه مطالبی که در سه بخش قبل بیان گردید به اینجا می رسیم که شورای شهر جایگاه اجتماعی مهمی است که به سبب نقش زیربنایی که در امر پشتیبانی از خدمات رسانی شهرداری ها ایفا می نماید و قادر است همانند مجلس شورای اسلامی در برابر دولت ـ در سطحی محدودتر ـ عمل نماید و ضعف شورا موجب تضعیف شهردار هر شهر یا کاهش سطح عملکرد وی می گردد، انتظار مردم از آن به دلایل زیر زیاد و به حق است:
◼ دلیل اول : نیازهای شهری نیازهای شهری به تناسب پیشرفت دانش و تکنولوژی جهان و همچنین از منظر زیبایی شناسی و نیز آرامش بخشی، روز به روز در حال افزایش بوده و مطالبه قانونی شهروندان آن است که کیفیت زندگی و رفاه حال عمومی آن ها به طور منطقی و پلکانی بالا رفته و شهری راحت، بهداشتی و آراسته داشته باشند.
◼ زندگی مؤمنانه شهری می تواند از یک زندگی مناسب و در خور شأن خویش برخوردار باشد که در آن زندگی مؤمنانه به سان موج های دریا که دایما و به طور منظم به ماسه های ساحل اصابت می کند، جریان یابد و لحظه ای از پویایی، رشد و حرکت به سوی کمال بازنماند؛ مهمترین نماد این نوع زندگی، فراوانی تعداد مساجد کوچک و جمع و جور در کلیه محلات شهری است. تحقیقات علمی به ما می گویند: مناطقی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرها ایجاد شده اند از کمبود مساجد به شدت رنج می برند و همین نقص موجب شده که آمار بی بند و باری و ارتکاب انواع منکرات و تخلفات گوناگون در آنجا به شدت افزایش یافته و امنیت اجتماعی کاهش یابد. به عنوان مثال منطقه ای مانند گلسار رشت که اکنون هر خیابان فرعی آن به دلیل ساخت و ساز آپارتمان های متعدد، یک محله بزرگ و پرجمعیت به شمار می آید، حداقل به بیش از ۳۰ باب مسجد نیاز دارد. محلات دیگر ـ غیر از بافت سنتی ـ نیز وضعیتی شبیه گلسار دارند.
◼ کوتاهی مسئولین در سال های گذشته، مسئولینی که از ابتدای انقلاب، خود از مساجد برخاسته و به دستگاههای اجرایی معرفی شده و مدیون این مکان های مقدس هستند به بهانه این که تعداد نمازگزاران آن ها کاهش یافته و دیگر نیازی به مساجد جدید نیست در زمینه ساخت مسجد های بیشتر به شدت کوتاهی کرده و در پیشگاه پروردگار متعال هیچ جوابی ندارند.
◼ پیشینیان ما نگاهی به بافت قدیمی اکثر شهرهای کشور ـ از جمله رشت ـ نشان می دهد که پیشینیان ما افرادی خوش فکر، مؤمن، آینده نگر و با حس مسئولیت پذیری بالا بوده و به تجربه دریافته بودند که بهترین راه جلب مردم به سوی معنویت و کسب معرفت، احداث مساجد کوچک، ساده و نزدیک به یکدیگر است که سریع پر می شوند، هزینه های نگهداری کمتری دارند، تأمین امکانات گرمایشی و سرمایشی شان آسان است و زمان دسترسی و فاصله آن ها تا منازل بسیار کوتاه می باشد و برای افراد یک محل هیچ بهانه ای باقی نمی گذارند تا تنبلی خود را در امر رفتن به مسجد، مانند دوری راه، ترافیک خیابان، نبودن پارکینگ خوردر و … توجیه نمایند.
◼ شهر آرام و راحت امروزه شهری آرام و راحت نامیده می شود که کلیه خدمات عمومی زیر را به نحو شایسته دارا بوده و زندگی در آن دلپذیر باشد که شاخص های آن به اختصار بیان می شود.
۱ ) خیابان ها، محلات و کوچه های تمیز و بدون چاله و دست انداز و مجهز به روشنایی کامل در شب.
۲ ) آسفالت استاندارد، مرغوب و با کیفیت به همراه پیمانکاران پاکدست و باتجربه.
۳ ) سیستم حمل و نقل منظم با اتوبوس های تازه و آماده به کار.
۴ ) سیستم آتش نشانی مجهز و پیشرفته و بهره مند از کلیه دستگاههای مورد نیاز.
۵ ) بیمه همگانی و اجباری کلیه ساختمان ها و سازه ها، همانند بیمه شخص ثالث اتومبیل.
۶ ) آمادگی دایمی در برابر حوادث غیرمنتظره و بلایای طبیعی مانند: جنگ، زلزله، خشکسالی، سیلاب، طوفان و برف.
۷ ) احداث سرویس های بهداشتی متعدد و سالم در کلیه معابر اصلی و فرعی.
۸ ) مساجد و اماکن مذهبی آراسته، روح نواز و سایر مراکز فرهنگی.
۹ ) پیاده روهای بدون کنده کاری های وقت و بی وقت.
۱۰ ) بازارهای منظم، تمیز و خوش منظره.
۱۱ ) طولانی نشدن زمان به نتیجه رسیدن کارهای عمرانی.
۱۲ ) پارکینک های فراوان با سهولت دسترسی در کلیه نقاط پرتردد شهری، به ویژه مرکز شهر.
۱۳ ) پارک ها و بوستان های متعدد و زیبا در کلیه مناطق.
۱۴ ) رودخانه های ساماندهی و ساحل سازی شده و بدون آلودگی.
۱۵ ) ایجاد فضای سبز گسترده تحت مراقبت دایم، در کلیه نقط شهری و درختکاری گسترده جهت تلطیف بهتر هوا.
۱۶ ) جمع آوری، تفکیک و تخلیه مکانیزه زباله ها با استفاده از سیستم علمی و تبدیل آن به کمپوست و سایر محصولات بازیافتی.
۱۷ ) ورزشگاه ها و سالن های ورزشی کوچک و بزرگ، برای آقایان، خانم ها و بچه ها در همه محلات به ویژه، جاهای پرجمعیت و فقیر از نظر امکانات.
۱۸ ) مناسب سازی شدن معابر و ورودی ساختمان های دولتی و خصوصی و بازارها و پاساژها، جهت آمد و رفت آسان برای معلولین، جانبازان، سالمندان و نابینایان.
۱۹ ) پل های عابر پیاده، با جانمایی صحیح و مجهز به آسانسورهای سالم و در حال کار.
۲۰ ) دوربین های پیشرفته کنترل ترافیک در کلیه نقاط شهری با توانایی پایش لحظه ای.
۲۱ ) پلیس راهنمایی و رانندگی مجهز به امکانات جدید ارتباطی و لجستیکی ـ از جمله انواع پهباد، خودروهای جدید و موتورسیکلت های ویژه ـ جهت حضور سریع مأمورین در صحنه های تصادفات و راهبندان ها.
۲۲ ) ساماندهی متکدیان و افراد بی خانمان، معتاد به مواد مخدر، بی سرپرست و بدسرپرست، با کمک سازمان های مرتبط.
۲۳ ) ایجاد گرمخانه و مکان های بهداشتی جهت اسکان کارتن خواب ها در فصول مختلف سال.
۲۴ ) گورستان های مهندسی شده در نقاط مختلف شهری و پیشگیری از ترافیک مراجعه خانواده ها در یک خیابان و … .
۲۵ ) بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز درمانی عمومی، تخصصی و فوق تخصصی متعدد در کلیه مناطق جهت دسترسی آسان کلیه اقشار به این خدمات.
۲۶ ) سیستم مدرن تخلیه فاضلاب شهری و آمادگی برای پیشگیری از آبگرفتگی محلات و خیابان ها بر اثر یک باران سیا آسا.
۲۷ ) جمع آوری متکدیان خیابانی و ساماندهی کودکان کار و جلوگیری از گسترش این پدیده نامناسب با درپیش گرفتن شیوه های علمی و اجرایی.
ادامه دارد…
سید جواد اسحاقی ؛ مهندس مکانیک و سیالات و استاد کلاس های کنکور
دیدگاهتان را بنویسید