باز باران خبر/ استاد دانشگاه و دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با تأکید بر اینکه ساختار و کارکردهای حوزه و دانشگاه باید سمت نیازسنجی حرکت کند، گفت: وحدت میان این دو مرکز علمی باید در راستای رفع مشکلات جامعه باشد. به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و […]
باز باران خبر/ استاد دانشگاه و دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با تأکید بر اینکه ساختار و کارکردهای حوزه و دانشگاه باید سمت نیازسنجی حرکت کند، گفت: وحدت میان این دو مرکز علمی باید در راستای رفع مشکلات جامعه باشد.
به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه از اقشار تأثیرگذار در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بودند، اظهار کرد: به واسطه همین تأثیرگذاری و نقش مؤثر آنها در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی، موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه مطرح شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه از دیدگاه امام خمینی (ره)، وحدت یکی از مهمترین ابزار در رسیدن به اهداف و آرمانهای جامعه است، عنوان کرد: با توجه به اینکه ایشان دانشگاه را از اقشار مؤثر در پیروزی انقلاب، حفظ و تداوم مسیر آن میدانستند، موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهیان به عنوان کارشناسان، متخصصان و مدیران نظام اسلامی و روحانیون به عنوان کارشناسان امر تهذیب، تربیت و هدایت جامعه، پیکره اصلی یک جامعه را تشکیل میدهند، گفت: امام خمینی (ره) با هوشمندی و درایت خود، دانشگاهیان و حوزویان را زمینه ساز ایجاد وحدت معرفی کردند و با تلاشهای ایشان، زمینههای ایجاد وحدت بین این دو قشر تأثیرگذار فراهم شد.
ساختارها و کارکردهای حوزه و دانشگاه باید به سمت نیاز سنجی حرکت کند
فاضلی با بیان اینکه وحدت میان دانشگاهیان و حوزویان منجر به اتحاد بیشتر و از بین بردن نفاق و تفرقه در جامعه میشود، تصریح کرد: نکات مهمی که باید در زمینه وحدت میان حوزه و دانشگاه به آن توجه شود این است که چه برداشتی از وحدت بین این دو دستگاه مد نظر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با طرح این پرسش که آیا باید نهاد جدیدی تأسیس کنیم تا میان محتوای حوزوی و دانشگاهی تلفیقی ایجاد شود، بیان کرد: وحدت باید در مسائل و موضوعات مختلف مورد مطالعه قرار گیرد و رویکرد و نگرش و چارچوبهای نظری و سنتهای عملی آن بررسی شود زیرا وحدت به معنای معرفت و دوری از جهل و نادانی است.
وی با تاکید بر اینکه پیوند میان حوزه و دانشگاه باید در راستای کارآمدی کشور و استان باشد، خاطرنشان کرد: به هر اندازه که همکاری حوزه و دانشگاه در بخشها و کارکردهای مختلف و در راستای رفع نیازها و بالندگی جامعه حرکت کند، زمینه افزایش و تقویت وحدت میان این دو نهاد فرهنگی و علمی فراهم خواهد شد.
فاضلی با بیان اینکه ساختارها و کارکردهای دانشگاه و حوزه باید به سمت نیازسنجی جامعه پیش رود، افزود: ضروری است که راهکارهایی برای رفع این نیازها ارائه شود و علاوه بر این، چیزی که با بررسی ساختارهای دانشگاهی میتوانیم به آن برسیم این است که در ابتدا ساختار دانشگاه آموزش محور شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با اشاره به اینکه در نسل دوم دانشگاهها، به حوزه پژوهش و تحقیق بیش از گذشته توجه شده است، تصریح کرد: امروز نیز دانشگاههای نسل سوم باید به سمت نیازسنجی جامعه حرکت کند و در مسیر رفع نیازهای جامعه پیش رود.
پیوند میان علم و جامعه زمینه کسب موفقیت را فراهم میکند
وی با بیان اینکه در حوزه نیز شرایط همانند دانشگاه بوده و به موضوع پژوهش و نیازسنجی در ابتدا کمتر توجه شده است، گفت: قطعاً پیوند میان علم و نیاز جامعه میتواند زمینه موفقیت در بخشهای مختلف را فراهم کند و دانشگاه و حوزه به عنوان مراکز علمی مختلف جامعه اسلامی، باید به این رسالت خود عمل کنند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر ایجاد ارتباط میان دانش حوزوی و دانشگاهی خاطرنشان کرد: قطعاً وجود این ارتباط به رفع مشکلات و معضلات جامعه در همه بخشها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کمک جدی میکند و دستاوردهای آن در همه عرصهها برای کشور به ویژه استان گیلان مؤثر خواهد بود.
فاضلی، «شهید مفتح» را یکی از نمونههای برجسته حوزوی و دانشگاهی دانست که در راستای تحقق و ایجاد این وحدت تلاشهای بسیاری انجام داد و گفت: یکی از مسائلی که هم حوزویان و هم دانشگاهیان باید به آن توجه کنند، بومی سازی علوم بر اساس نیاز سنجی جامعه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم، نزدیکی مبانی علمی و نگرشی در دانشگاه و حوزه است، اضافه کرد: البته هنوز در این زمینه نواقصی وجود دارد و در زمینه شکوفایی و ایجاد فضاهای گفتمانی بین دو نهاد علمی و فرهنگی باید بیشتر تلاش شود.
وی با اشاره به اینکه وحدت بین این دو مرکز علمی باید از حالت شعاری خارج و کاربردی و عملی باشد، اظهار کرد: امروز دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین این دو حوزه مهم علمی است لذا باید داشتهها و علم کسب شده در حوزه و دانشگاه با یکدیگر ادغام و در راستای توسعه و ارتقای نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.
ضرورت درک متقابل حوزه و دانشگاه از داشتهها و آرمانهای یکدیگر
فاضلی عنوان کرد: یکی از اهدافی که در وحدت میان حوزه و دانشگاه بر آن تاکید شده، این است که میان اهداف سیاسی و انقلابی حوزه با اهدافی که در دانشگاه وجود دارد میتوان پیوندی ایجاد کرد و آرمانهای انقلاب را با عنوان آرمانهایی که در هر دو عرصه علمی میتواند تأثیرگذار باشد مد نظر قرار دهیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با بیان اینکه اگر در وحدت میان حوزه و دانشگاه، انحصارطلبی در داشتهها ایجاد شود، منجر به تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی نخواهد شد، گفت: متخصصان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه باید نسبت به آرمانها و ایدههای مربوط به این دو مرکز، آگاهی و دانش لازم را داشته باشند و درک خوبی از آن کسب کنند.
وی با تاکید بر اینکه وحدت میان حوزه و دانشگاه به معنای حرکت کلان در جهت تقویت بنیانهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمدن سازی است، افزود: اگر وحدت کاربردی نشود همه چیز در حد همان شعار باقی میماند لذا وحدت را باید در زیرساختهای فکری حوزه و دانشگاه ایجاد کنیم.
فاضلی ادامه داد: یکی از موارد مهمی که باید در وحدت میان حوزه و دانشگاه به آن توجه شود این است که هیچکدام از این دو مرکز علمی نباید به فکر سهمخواهی باشند و تمدن سازی زمانی رخ میدهد که دانشگاه و حوزه نیازهای جامعه را شناخته و در راستای رفع مشکلات و معضلات آن گام بردارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه با توجه به سابقه علمی و فرهنگی موجود در استان گیلان، باید وحدت بین چهرههای فرهیخته علمی و دینی بیشتر شود، تصریح کرد: باید از ظرفیتهای هر دو مرکز علمی چه حوزه در زمینه علوم دینی و اعتقادی و چه دانشگاه در زمینه علوم مختلف مانند اقتصاد، سیاست و فرهنگ استفاده کرده و با شناسایی معضلات، نیازهای مردم را رفع کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید