باز باران خبر/ رضا حقی رشت با ۱۸۰ کیلومتر مربع در واقع شهری می باشد که وسط شالیزارها واقع شده و جاذبه های خاص خود را دارد . حد فاصل شهرهای استان گیلان و در امتداد جادهها بیشترین چیزی که نمود پیدا میکند و زیبایی خاصی به محیط می دهد، شالیزار و مزارع […]
باز باران خبر/ رضا حقی
رشت با ۱۸۰ کیلومتر مربع در واقع شهری می باشد که وسط شالیزارها واقع شده و جاذبه های خاص خود را دارد .
حد فاصل شهرهای استان گیلان و در امتداد جادهها بیشترین چیزی که نمود پیدا میکند و زیبایی خاصی به محیط می دهد، شالیزار و مزارع برنج است.
شهر رشت قطب تولید برنج خصوصاً برنج با کیفیت در کشور است، ولی متاسفانه هیچگونه برندسازی برای این محصول استراتژیک تاکنون صورت نگرفته است؛ به همین بهانه بیست و دومین یادداشت برند سازی به این موضوع اختصاص مییابد؛ امید که مقبول افتد.
برنج گیلان یکی از با کیفیتترین برنج های تولید شده در دنیا است و مصداق بارز این امر در تفاوت قیمت این برنج در بازارهای جهانی خصوصاً کشورهای اروپایی با برنج سایر کشورهای تولید کننده برنج در دنیا دیده میشود.
ولی ماحصل این تفاوت قیمت هیچ ارزشافزوده ای را عاید کشاورزان برنجکار گیلان نمیکند؛ چون هیچ برنامه مدونی برای برندسازی یا صادرات و بازاریابی در این خصوص انجام نگرفته وتنها چیزی که عاید شهروندان رشتی میشود دود حاصل از آتش زدن کاه و کلش مزارع اطراف شهر رشت است که از اواخر مرداد تا پایان شهریور به ریه عموم مردم شهر سرازیر میشود.
بر این اساس با برگزاری جشن خرمن از اوایل مرداد ماه تا اواخر شهریور میتوان در خصوص برندسازی برنج رشت قدم های اولیه رابرداشت و بستری برای جلب توجه سرمایهگذاران بخش خصوصی و گردشگران و شهروندان به این محصول مهم منطقه ایجاد کرد.
جشن خرمن با توجه به مباحث بالا میتواند در چند بخش اجرایی گردد.
الف- بخش هنری:
۱- ساخت انواع مجسمههای غول پیکر با کاه و کلش به منظور ایجاد جذابیت و سوژه عکاسی شهروندان و گردشگران
۲- چیدمان و حجمسازی با کاه و کلشهای بستهبندی شده ۵۰ در ۷۰ با استفاده از رنگ آمیزی و خلاقیت چیدمان
۳- ساخت و اجرای عروسکهای غول پیکر با کاه و کلش به منظور ترغیب و جذابیت برای کودکان و نوجوانان این عروسکهای غول پیکر متحرک با ۴ الی ۵ متر ارتفاع به تنهایی میتواند بخش بسیار جذابی برای شهروندان باشد.
۴- اجرای نمایش آیینی عروسی گله در طول برگزاری جشن خرمن.
۵ _ اجرای موسیقی محلی با موضوع کاشت، داشت و برداشت برنج توسط هنرمندان موسیقی.
ب- بخش علمی و آموزشی:
۱- ارائه کلیه پایان نامههای دانشجویان دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد در مورد داشت، کاشت و برداشت برنج در غرفههایی که از معماری بومی با سقف کاه و کلش ساخته شده است.
۲- معرفی مزارع برنج هوشمندسازی شده توسط ویدیو پروجکشن و اسلاید از خشکه کاری برنج گرفته تا معرفی مزارع الگویی برنج با آبیاری هوشمندسازی شده و کاشت مکانیزه و سمپاشی با پهپادها.
۳- برگزاری ورکشاپهای تخصصی در خصوص غنیسازی کاه و کلش با کود ازت و غنیسازی کاه و کلش با پوست پرتقال و غنیسازی شبدر با کاه جهت تغذیه دام.
۴- غرفه مخصوص جدیدترین مقالات و محصولات جدید با برنج مثل عرق برنج، ترشی برنج، روغن سبوس برنج، نئوپان از سبوس برنج و کلیه محصولات فرآوری شده با برنج توسط پارک علم و فناوری.
۵- غرفه معرفی انواع ارقام برنج جدید توسط موسسه تحقیقات برنج کشور.
۶- مسابقه آشپزی انواع غذا، خوراک و پلو رنگی و همچنین انواع شیرینی و دسر با آرد برنج.
ج_ بخش نمایشگاهی:
۱- برگزاری نمایشگاه ادوات اولیه جهت خرمن کردن شالی از جاکو پادنگ و آب پادنگ گرفته تا موتور و کانکا و کمباین برنج و انواع دستگاههای برنج کوبی. (برای نشان دادن سیر تکاملی تبدیل شالی به برنج)
۲- نمایشگاه انواع دستگاههای خزانه و بانک نشا و همچنین دستگاههای نشاکن و وجین کن و سمپاش دستی و پشت تراکتوری و پهپادی؛ این بخش میتواند هر کدام به یک نمایشگاه اختصاص یابد.
د- بخش نشاط و سرگرمی:
۱- اجرای مسابقه لوپایه بار (حمل شالی با چوب مخصوص که در قدیم جهت انتقال شالی از مزرعه تا منزل مسکونی کشاورزان انجام میگرفت.)
و اجرای مسابقه تیلر سواری برای حمل و نقل شالی همراه با بار زدن و تخلیه.
۲- اجرای مسابقه جاکو زدن (جدا کردن شالی از ساقههای بستهبندی شده در شالیزار)
۳- مسابقه آرد کردن برنج توسط آسیاب سنگی قدیمی دستی.
هر کدام از مسابقات فوق میتواند ساعتها مردم خصوصاً جوانان را به دنیایی از شادی و نشاط همراه با اولویت فرهنگ بومی منطقه هدایت کند.
با برگزاری جشن خرمن در هر سال میتوان صدها گردشگر در این فصل را به شهر رشت کشاند؛ علاوه بر اینکه زمینه برندسازی محصول برنج در کشور فراهم میشود و صرفا برگزاری این جشن میتواند اقتصاد شهری را با ورود گردشگران جدید به حرکت درآورد.
دیدگاهتان را بنویسید