شنبه / ۲۹ دی / ۱۴۰۳
×
باز باران خبر/ در آستانه روز رشت (۱۲ دی ماه) حدود یک سال است که هر هفته یک یادداشت در مورد چگونگی برندسازی شهر رشت نوشته ام و در این مدت دوستان و خوانندگان زیادی تماس گرفته و یا در گروه‌های مختلف اعلام می‌کردند که چرا مدیریت شهری هیچ عکس العملی در مورد این یادداشت‌ها ندارد؟ آیا در جریان نیستند!
برندسازی شهری و پارک میرزا قاسم خان؟
  • کد نوشته: 38409
  • منبع: باز باران خبر
  • سه شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳
  • 28 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • در آستانه روز رشت (۱۲ دی ماه) حدود یک سال است که هر هفته یک یادداشت در مورد چگونگی برندسازی شهر رشت نوشته ام و در این مدت دوستان و خوانندگان زیادی تماس گرفته و یا در گروه‌های مختلف اعلام می‌کردند که چرا مدیریت شهری هیچ عکس العملی در مورد این یادداشت‌ها ندارد؟ آیا در جریان نیستند!

      برایشان توضیح دادم که قبل از اینکه شروع به نوشتن این یادداشت‌ها کنم با چند تن از اعضای شورای شهر مشخصا رضویان و عاقل منش رئیس کمیسیون‌های توسعه پایدار و گردشگری و حسنی مدیر سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری و فروتن رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل موضوع را در میان گذاشته ام و گفتم که این یادداشت‌ها را به صورت هفتگی به حضورتان ارسال می‌کنم تا هر کدام را که صلاح می‌دانید اجرا کنید و اگر هم مشکل و یا ایرادی به آن دارید در فضای رسانه اعلام کنید تا جوابگو باشم و رفع اشکال کنم و یا اگر موضوع خاصی در ذهن شماست می‌توانم روی همان موضوع بدون هیچ چشمداشت مادی و معنوی به شما پیشنهادهای اجرایی بدهم ولی خواهشی دارم و آن این که نظر خود را در این مورد در رسانه اعلام کنید تا حداقل باب گفتگو مسولین شهری با شهروندان نهادینه شود.
    طبق وعده، بعد از انتشار به صورت هفتگی این یادداشت‌ها به افراد نامبرده و آقای قانع رئیس دفتر حوزه شهردار جهت مطالعه و ابراز نظر فرستاده شد که تاکنون بعد از مدت حدود یک سال هیچگونه اشکال و یا پاسخ مبنی بر اجرا ویا عدم اجرای هیچ طرحی داده نشده است!
    در مقابل بسیاری از دوستان و خوانندگان یادداشت‌ها اعلام تمایل کردند که حاضرند این طرح ها را اجرا کنند که در جواب می‌گفتم برای اجرای این طرح باید سراغ شهرداری و مشخصا به دو سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری و سازمان فرهنگی، ورزشی اجتماعی شهرداری و یا به روابط عمومی شهرداری رشت مراجعه کنید و…
    با این مقدمه آخرین یادداشت از سلسله یادداشت‌های برندسازی را تقدیم خوانندگان گرامی و مدیریت شهری و شورای شهر بعدی خواهم کرد و امیدوارم که مسئولان فعلی و یا بعدی این شهر این طرح‌ها را اجرایی کنند.
    شهر خلاق خوراک رشت با داشتن غذاهای متنوع زبانزد خاص و عام در کشور است ولی معروف‌ترین غذای رشتی که اکنون در بسیاری از شهرهای ایران نیز طرفدار دارد و مورد استقبال قرار گرفته بدون شک میرزا قاسمی است؛ این غذا که هم با نان و هم با برنج سرو می‌شود به عنوان پیش غذا و غذای اصلی در بسیاری از سفره‌های ایرانیان جا باز کرده است.
    میرزا قاسمی که اولین بار توسط “میرزا قاسم خان” والی گیلان در زمان ناصرالدین شاه ابداع شده جز غذاهایی است که مورد پسند هر ذائقه‌ای قرار می‌گیرد.
    این غذا برخلاف دیگر غذاها مثل باقالی خورشت -که آن هم معروفیت زیادی در شهرهای دیگر دارد- یک خصوصیت ویژه دارد باقلی خورشت هم به مانند میرزا قاسمی معروف است ولی در خوردن بار اول مورد پسند بسیاری از ذائقه‌ها نیست و بعد از خوردن چند باره بعضی  هااز طعم آن خوششان می‌آید و بعضی‌ها هم خیر؛ ولی میرزا قاسمی معمولاً خوشایند هر سلیقه‌ای است.
    بر این اساس والی گیلان با ابداع میرزا قاسمی به معروف‌ترین والی و فرماندار ایران تبدیل شده است.
    قبر میرزا قاسم خان چون بعد از والی گیلان به استان فارس منصوب شده بود و در همان جا فوت کرد در جوار مقبره حافظ می‌باشد که در همین زمینه شایسته است برای ایشان و معرفی مشهورترین غذای رشت پارک تخصصی میرزا قاسمی با نام پارک میرزا قاسم خان در رشت احداث شود.
    این پارک دارای دو بخش است که تداعی کننده شعار از مزرعه تا سفره باشد. بخش بزرگی از این پارک به کاشت انواع بادمجان و گوجه فرنگی و سیر، یعنی سه ماده اصلی میرزا قاسمی اختصاص می‌یابد و با کاشت انواع بادمجان مثل بادمجان سفید، بادمجان زرد، بادمجان سبز، بادمجان قرمز و نارنجی، بادمجان بنفش و سیاه در انواع اندازه‌های مختلف از بادمجان نخودی گرفته تا بادمجان دلمه و بادمجان‌های قلمی می‌توان نمایشگاه بی‌بدیلی از تنوع بادمجان را به نمایش گذاشت.
      نگارنده تجربه کاشت همه این گونه‌ها را طی چند سال اخیر داشته‌ و نمونه‌هایی از این‌ محصولات را در جلسات شورای شهر پنجم شهرداری از نزدیک ارائه داده‌ام که از نظر طعم اکثر این‌ها نسبت به بادمجان های مرسوم بازار بهتر هستند و طعم گس ندارند.
    بعضی از این‌ها مثل بادمجان سبز تایلندی و بادمجان سفید مصری و یا بادمجان قرمز ترکیه  و همچنین بادمجان توگای فرانسوی را می‌توان با پوست نیز مورد استفاده قرار داد
    همچنین در این بخش می‌توان به کاشت انواع گوجه، رنگ‌های سبز، بنفش، سیاه، زرد، قهوه‌ایی، نارنجی و آبی در مدل‌های مختلف مثل گوجه نخودی،  گوجه گیلاسی، گوجه گلابی  گوجه بزرگ و غول پیکر باز هم در رنگ‌های مختلف اقدام نمود.
    این بخش هم می‌تواند در شش ماهه اول سال در فضای باز در قسمت‌های فضای سبز پارک اجرا شود
    و هم به صورت گلخانه‌ای در فضایی به مساحت ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ متر مربع در تمام طول سال به عنوان نمایشگاه و فروشگاه دائمی تبدیل شود و چون بادمجان برخلاف تصور گیاهی چند ساله است و در صورت تامین گرما می‌تواند در تمام طول سال محصول بدهد ولی گوجه‌ها باید هر ساله کاشته شوند
    اما بخش دوم به عرضه و فروش میرزا قاسمی اختصاص می‌یابد؛  واقعیت این است که میرزا قاسمی بر خلاف معروفیت در سطح کشور به علت طبخ نادرست، طعم اصلی و لذیذ خود را در سطح اکثر رستوران‌ها دارا نمی‌باشد؛ چون میرزا قاسمی مثل بسیاری از غذاهای گیلانی باید در مدت زمان زیادی به صورت آرام بپزد تا آماده شود و طعم منحصر به فرد خود را به نمایش بگذارد.
    میرزا قاسمی که یک ساعته آماده می‌شود قابل قیاس با میرزا قاسمی نیست که در زمان قدیم روی چراغ سه فیتیله‌ای با شعله کم و یا هیزم ۳ الی ۴ ساعت آماده می‌شده و در زمان حاضر در سطح خانه ها دو الی سه ساعت برای آماده سازی آن وقت صرف می شود.
    جالب است بدانید که سال ۱۳۹۸ و به مناسبت روز رشت مسابقه‌ای در میدان شهرداری با عنوان میرزا قاسمی در دو بخش خانگی و رستوران دارها برگزار کرده بودیم که
    در آن سال حدود ۵۰ نوع از انواع غذاها با میرزا قاسمی تهیه شده بود که توسط خانم‌ها نجاتی، رهبر و آقای سنبلی مورد داوری قرار گرفته بود که
    سه نفر در بخش خانگی و یک رستوران برتر در آن مسابقه به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.
    در آن مسابقه شاهد خلاقیت بسیاری از شهروندان در ارائه میرزا قاسمی به اشکال مختلف بودیم از پیتزای میرزا قاسمی گرفته تا لازانیا با میرزا قاسمی از قطاب میرزا قاسمی گرفته تا رشته خشکار که داخلش با میرزا قاسمی پر شده بود از قطاب تا کلوچه میرزا قاسمی از کیک میرزا قاسمی تا رولت میرزا قاسمی، حتی حلوای میرزا قاسمی نیز ارائه شده بود.
    ضمن اینکه این همه خلاقیت در ارائه انواع غذا با میرزا قاسمی برای همه وعده‌های صبحانه، نهار و شام ارایه گردیده بود و روی هم رفته با اعلام یک مسابقه ساده که در نظر اول برای خیلی‌ها خنده‌دار بود به نتایج بسیار خیره کننده‌ای دست یافتیم، ولی چون این مسابقه صرفاً در یک روز برگزار شد،  پیوست فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن مورد توجه قرار نگرفت.
    با تمام این اوصاف و با ایجاد پارک میرزاقاسمی بدون هیچ هزینه‌ای می‌توان یکی از بی‌نظیرترین و خوشمزه‌ترین و خاص‌ترین پارک‌های دنیا را در رشت ایجاد کرد.
    این پارک از اسمش گرفته تا دیدن انواع گوجه و بادمجان که بسیاری از مردم نه اسمش را شنیده‌اند و نه از نزدیک دیده‌اند تازگی خواهد داشت
    بخش انواع غذاهایی که نام برده شد و همچنین بسیاری از غذاهایی که باز هم توسط شهروندان خلق خواهد شد می‌تواند به برندی بی‌نظیر برای شهر تبدیل شود و فقط کافی است مدیریت شهری یکی از پارک‌های موجود و یا پارک در دست مطالعه خود را جهت اجرا به بخش خصوصی واگذار کند.
    در این صورت علاوه بر اینکه هیچ هزینه‌ای برای نگهداری پارک مذکور از جانب شهرداری  انجام نمی‌گیرد بلکه از محل اجاره پارک به بخش خصوصی و در قالب قرارداد bot  برای شهرداری ایجاد درآمد نیز می کند؛ پس با تمام وجود منتظر ایجاد پارک “میرزا قاسم خان” خواهیم ماند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *