باز بارانخبر/ طی سالهای اخیر نوع ادبیات و نحوه بیان مدیران و برخی مسئولان به ویژه در نقدهای رسانهای مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. بکار بردن عبارت «گاز گرفتن» برای توصیف عملکرد اصحاب رسانه نمونههایی از این بیاحتیاطی در گفتار است که نه تنها به اعتماد عمومی آسیب میزند، بلکه فضای نقد سازنده را نیز مسموم میکند. این عبارت معمولاً برای رفتار حیوانات درنده، توهینی به نقش رسانهها و خبرنگاران است.
رسانهها بهعنوان رکن چهارم دموکراسی وظیفه نظارت بر عملکرد مدیران را دارند؛ تعبیر چنین نقشی با عباراتی چون «گاز گرفتن»، تلاش غیرمستقیم برای بی ارزش جلوه دادن نقد و پرسشگری رسانه ها است.
آیا مدیران محترم از اینکه رسانه ها کاستی ها را می سازند، ناراحت هستند؟ آیا به جای پاسخگویی و پذیرش مسئولیت، توهین راه حل مناسبی برای گریز از زیر بار انتقادات است؟
این نوع بیان، جدا از جنبههای توهینآمیز، نشانههایی از عدم درک برخی از مدیران از جایگاه رسانهها در جامعه مدنی است. اگر رسانه ها مشکلات، ناکارآمدی و ضعفها را برجسته میکنند، این بهمعنای حمله نیست؛ بلکه اقدامی برای بهبود وضعیت عمومی و رساندن صدای مردم به گوش مدیران است.چنین مدیرانی به جای اینکه از رسانهها بهعنوان همکارانی برای رفع مشکلات استفاده کنند با این نوع برخوردها فضای تقابلی و پرتنش ایجاد میکنند که نه به نفع مدیران است و نه به نفع مردم.در نهایت مدیران باید بدانند که مسئولیت پذیری و پاسخگویی جزئی جداییناپذیر از جایگاه آنها است. رسانهها نه «درنده» و نه «دشمن»، بلکه چشم و گوش بیدار جامعه هستند و بهتر است به جای ادبیات ناپسند با شفافیت، صداقت و مثبت با رسانهها، اعتماد عمومی را تقویت کنند و برای رفع مشکلات از نقدهای آنها بهره ببرند.
فرهاد خراسانی
دیدگاهتان را بنویسید