کارگاه مصون سازی خانواده محور کودکان زیر دبستان در برابر اعتیاد

با حضور رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در رشت برگزار شد؛
کارگاه مصون سازی خانواده محور کودکان زیر دبستان در برابر اعتیاد

بازباران: کارگاه دو روزه مصون سازی خانواده محور کودکان زیر دبستان در برابر اعتیاد برگزار شد.
این کارگاه دو روزه به همت اداره کل بهزیستی استان گیلان به منظور پیشگیری از اعتیاد در سالن کنفرانس پژوهشکده تعلیم و تربیت شهرستان رشت و با حضور دکتر ماریت قازاریان رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور برگزار گردید.
رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور که مدرس این دوره آموزشی بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این طرح از سال ۸۶ در کشور شروع شده و اواخر سال ۹۶ تغییرات ساختاری در اجرای این طرح داده شد که آن را کودکان سنین زیر دبستان که به نوبه خود می تواند زمینه فرهنگ سازی مناسب را در جامعه باعث شود.
ماریت قازاریان افزود: بعد از اجرای آزمایشی طرح در کشور و انجام تغییرات ساختاری، این طرح را بصورت استانی برای تربیت مربیان به منظور توسعه و افزایش مربی و آگاه سازی های بیشتر در مهدهای کودک و آموزشکده های پیش از مقطع دبستان اجرایی کردیم.
وی اضافه کرد: این کارگاه دوره آموزش تربیت مربی مخصوص استان گیلان است که شرکت کننده های آن مشاور، روان شناسان و متخصصین حوزه سلامت هستند که برای آشنایی بیشتر مهارت آموزی و مهارتهای تمرینی و اجرای درست آن در ۶ جلسه در مهدهای کودک شهرستان های خودشان تشکیل شده است.
رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشورخاطر نشان کرد: سازمان برنامه های متنوع و گوناگونی را در سنین مختلف و محیط های کاری متفاوت دارد که در فاز اول آن به کودکان زیر دبستان که قطعا تاثیرات مثبت و بییشتری در امرپیشگیری از آسیب های اجتماعی خانواده ها و اجتماع خواهد داشت اجرایی کردیم.
دکتر قازاریان ادامه داد: این دوره های آموزشی توسط سازمان بهزیستی انجام می گیرد که البته در برخی از برنامه ها و طرح های شهری و روستایی نیز بصورت خودجوش و با همکاری سازمان های مردم نهاد اجرا می شود که قطعاً با اجرای چنین طرح هایی امیدواریم بتوانیم تعداد زیادی از مهدکودکهای استان را تحت پوشش قرار دهیم.
معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان گیلان نیز در حاشیه این کارگاه گفت: طرح های اجتماع محور در گیلان از سال ۸۲ آغاز بکار نموده و خوشبختانه ظرفیت پوشش دهی آن آرام آرام افزایش پیدا کرد که در حال حاضر ۱۴۶ طرح اجتماع محور در گیلان داریم که ۵۷ طرح در محلات شهری ، ۳۳ طرح در روستاها و ۳۱ طرح در مهدهای کودک و ۷ طرح نظامی و ۱۸ تا در محیط کار توسط کارشناسان ارشد روان شناسی در سطح استان گیلان اجرا می شود.
دکتر رخسار نوبخت راد افزود: از آنجایی که پیشگیری بر درمان ارجحیت دارد و قطعاً کم هزینه و کم خرج تر می باشد باید زیربناها قوی باشد بر همین اساس این طرح باید از سنین پایین شروع شود و اثرات مثبت آن به جامعه تعمیم داده شود.
وی همچنین اضافه کرد: در طرح آموزش اجتماع محور در مهدهای کودک که امروز کارگاه به این منظور برگزار شده هدف آموزش دادن والدین کودکان برای پیشگیری از اعتیاد و یاد گرفتن مهارت هایی است که می خواهیم از این طریق کودکان را از خطر آسیب های اجتماعی و اعتیاد واکسینه کنیم.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان گیلان ادامه داد: این طرح به توانمند سازی کودکان، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری مهارت های ارتباطی و همچنین مهارت “نه” گفتن و مراقبت از خود در مقابل وسوسه های دوستان یا اجتماع و محیط های آلوده کمک فراوانی خواهد کرد.
دکتر نوبخت راد تصریح کرد: از ۴۰ تحصیلگر ۱۶ شهرستان گیلان به این دوره دعوت شدند که در واقع می تواند این حضور بسیار موثر باشد زیرا این جلسات هم بصورت آموزش ساختارمند و همچنین پرسش و پاسخ انجام می گیرد که نحوه برگزاری و اجرای بهتر مربیان در ۶ جلسه آموزش به مهدهای کودک را در پی خواهد داشت.
وی همچنین در پایان با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات برگزاری این کارگاه ها توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و سازمان بهزیستی گیلان انجام می گیرد گفت: امیدواریم اعتبارات برای برگزاری چنین طرح ها و برنامه هایی مستمر و بیشتر گردد تا در سال های آینده افزایش و گسترش طرح های پیشگیری اجتماع محور را داشته باشیم چرا که همیشه پیشگیری و جلوگیری بهتر و کم خرج تر از درمان آن خواهد بود.
گزارش: فاطمه لطیفی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=78

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: