این استاندار مکتبی به احدی باج نمی دهد!

بازباران خبر/لزوم نقد در بازشناختن سره از ناسره و اهمیت ناقد در تلاش برای اصلاح و سازندگی بر هیچ کس از اهل خرد و معرفت پوشیده نیست.

اما نقد و ناقد را الزاماتی باید و ناقد را ملزوماتی که نه ترک آن باید و نه ترک این؛ جز این باشد ناقد به ورطه هجو در می غلتد و نقد عالمانه و صادقانه جای خود را به هجو جاهلانه و مغرضانه می دهد.
همواره تشریح نموده ایم و تکرار و اصحاب غرض و مرض که بر فکر چون غرض آمد، هنر پوشیده شد، روا می دارم تا پوشیده نماند که برخورداری از دانش و آگاهی کافی به موضوع نقد، اجتناب از جزمیت فکری و مطلق اندیشی، پرهیز از احساسات زدگی و پیش داوری ها و داوری های شتابزده و نیاندیشده و نسنجیده، رویگردانی از نگاه ابزاری به نقد و بهانه ساختن آن با هدف تخریب و اعمال فشار و باج خواهی ها و عقده گشایی ها و انتقام جویی ها، جملگی از الزامات و آئین یک نقد سالم و سازنده و عالمانه و صادقانه است.
آنگاه و آنجایی که نقد را دستاویزی برای تخریب و توهین و دروغ قرار می دهیم از همان گاه و همان جا به ورطه جهل سقوط کرده ایم.
در نگاهی اساس توزیع مناصب مدیریتی بر شایسته سالاری است، منتقدان می توانند به استناد شایسته نبودن یک مدیر منصوب به نقد برخیزد و نه آن که با فریادهای واهی و عوام فریبانه و غلط مقدمه چینی شعله ور شدن منازعات را تبلیغ کنند.
منتشرکنندگان بیانیه شورای ائتلاف در تاکید چند باره برای القای ناامیدی به مردم شریف و ولایتمدار، مدعی شده اند که استاندار و استانداری گیلان دچار بی برنامگی بوده و وضعیت موجود را خسران مادی و معنوی برآورد کرده و شاهد مدعی این ادعا نیز آن است که ” هنوز توسعه و برنامه ای را ندیده اند” ، لیکن اشاره آنان به پروژه های ملی از جمله راه آهن و بزرگراه و وضعیت پسماند و آب و… که اگر فردی کوچکترین اطلاعات از مدیریت کلان داشته باشد و اعداد و ارقام های ارائه شده را بررسی نماید حرکت رو به جلو را درک می نماید و زمانبر بودن این طرح ها را نیز که میراث دهه های پیش است را با عقل و منطق خود حل و فصل خواهد نمود.
جدا از این که ادعای منتشرکنندگان این بیانیه که مصداق کذب و نشانه بی خبری یا تجاهل از تغییرات انبوه تدریجی مذکور است، منتشرکنندگان محترم از نظر دور داشته اند که اجرای یک برنامه اداری و سازمانی قائم به شخصیت حقوقی مقام مسوول در یک اداره و سازمان و نهاد است و نه شخصیت حقیقی مقام مسوول و با تحول مدیران، برنامه های مدیریتی از اجرا باز نخواهد ماند؛ وانگهی این ادعا و نتیجه گیری که چون هنوز برنامه ای را ندیده است، پس برنامه ای وجود ندارد اولا مستلزم این پیش فرض است که لابد قانونی وجود دارد که به موجب آن حتما و الزاما باید برنامه های مدیریتی استان را لیدرهای شورای ائتلاف آن یادداشت ببیند تا در آن صورت استاندار بتواند ادعا کند که دستانش خالی از برنامه نیست.

افزون بر آن از فهم و نظر منتقدان آن یادداشت دور مانده است که هر یک از مدیران و از جمله استاندار، باید کلیات و نه الزاما همه برنامه های خود را و آن هم به تناسب ضرورت و در روندی تدریجی به اطلاع رسانه ها و افکار عمومی برسانند. ضرورتی که استاندار گیلان نیز به آن بی توجه نبوده اند به بیانی دیگر افرادی که تجربه مدیریت کلان ملی و استانی ندارند به واقع درک درستی از علم مدیریت ندارند زیرا مبنای فکری-تحلیلی آنها مبتنی بر نگاه ایده آلیستی است نه رئالیستی و وقتی که در موقع اجرا قرار گیرند نمی دانند که برای بعضی تصمیم ها چه کسانی که اعمال نفوذ و فشار وارد نمی کنند و مدیریت چنین فضایی به تدبیر و زمان نیاز دارد نه واکنش های تند و نابخردانه!
به راستی انگیزه راستین منتشر کنندگان این بیانیه در طرح ادعاهای ناراست و آن همه آسمان و ریسمان را به هم بافتن به بهانه واهی نقد و تهدید و دلسوزی چیست؟ راست گفته اند که آیا نقد را نیز عیاری است؟ بله…
همگان نیک می دانند لیدرهای این جریانات در سطوحی رقبای انتخاباتی قلمداد می شدند، افرادی که خیز تصاحب کرسی استانداری داشته و دارند، افرادی که به دنبال افزایش حوزه نفوذ خود در بدنه های مختلف مدیریتی به وسیله نیروهای وفادار به خود هستند، افرادی که به دنبال ارتقای جایگاه و مقام اعضای خانواده خود هستند و یا افرادی که صبح تا غروب آفتاب در حال یادداشت نوشتن هستند.
مدیریت قاطع، انعطاف مقابل جریان های اصولگرا و اصلاح طلب، عدم باج دهی به طلبکاران، نگاه یکسان به نخبگان و عدم اجازه به دخالت ها و شخصیت ملی استاندار کنونی، سبب کینه و عقده چرکین شده است.

لیدرهای این جریانات از روز اول انتخاب استاندار بومی و ولایی گیلان به تکاپو افتاده بودند تا در جلوی ریل توسعه مانع تراشی کنند و الان خود منتقد پیشرفت استان هستند! همکاری بازیچه های این بازیگران با رسانه های معاند جهت تخریب و شایعات از جمله افعال مشهود دیده می شود و بعضا دیده شده سیاه نمایی در سخنرانی های این آقایان در بعضی امکان مقدس البته با حضور جمیعتی بسیار اندک!

حقیقتا هیچ فرد منکر مشکلات مانده از قبل نیست و یا هیچ فردی منکر وجود عده قلیلی از مدیران منفعل دولت قبل نیست لکن باید دید چه فشار سنگینی برای بقای آنها وجود دارد و حکما هیچ کسی مایل بر بقای آنها نیست و البته سیاست مرد خودش را می خواهد و باید دید روش برخورد چگونه و در چه مدت زمانی نتیجه بخش خواهد بود.
یک بازخورد موفق رفتار استاندار گیلان همین که جلساتی را با حضور همه مسئولین در محل انباشت زباله برگزار نمود که بعد از انقلاب وجود چنین جلسه رسمی در مکان بحران بی سابقه محسوب می شود و مردم عزیز اینها را درک می کنند، مردم درک می کنند که بعضی بودجه ها ملی است و نیاز به تلاش همه مسئولان و از جمله نمایندگان است، مردم درک می‌کنند فرق کسانی که سابقه مدیریت سطوح بالا ندارند و فقط سابقه مدیریت یک سازمان را در کارنامه خود دارند، مردم فرق ظالم و مظلوم را درک می نمایند.
این بیانیه را می توان در ادامه راهبرد دشمنان کشور که تبدیل امید به یاس و تبدیل اعتماد مردم به بی اعتمادی و ناکارآمدی و تخریب مسئولان دلسوز و هم انتقام جویی شخصی نیز قلمداد نمود. همچنین نباید کینه های شخصی در قالب یک نهاد مقدس تداعی و پایه ریزی شود تا خدای نکرده سوتفاهمی در بین اذهان عمومی شکل گیرد.
هم اکنون نیاز به وفاق و انسجام و همدلی در استان داریم تا از چالش ها عبور کنیم و عقلانیت و خردگرایی و دلسوزی را برگزینیم و بدانیم استاندار گیلان جز در چهارچوب نظام و قانون و همچنین اهداف دولت حرکت نخواهد نکرد و تحریک و تخریب و تطمیع و تهدید و گاها تشویق راه به جایی نخواهد برد!
کاظم نورانی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=26491

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: