چند ترفند ساده‌ی ورزش دادن به مغز

بازباران خبر/ورزش دادن به مغز به منظور بهبود حافظه، تمرکز یا عملکرد روزانه اولویت اصلی بسیاری از افراد است، به ویژه با بالا رفتن سن. در این مطلب چند ترفند ساده‌ی ورزش دادن به مغز را می‌خوانید.

از دست مخالف استفاده کنید

در طول روز برای انجام کارهایتان با دست غیرغالب کار کنید. اگر چپ‌دست هستید، درب‌ها را با دست راست باز کنید. اگر راست‌دست هستید، سعی کنید با دست چپ از کلیدها استفاده کنید. ساعت مچی را به دست مخالف ببندید تا یادآوری باشد برای اینکه مسیر ذهنی‌تان را عوض کنید. همین کارهای ساده سبب می‌شود مغز شما راه‌های تازه‌ای ایجاد کرده و در مورد وظایفِ روزانه بازاندیشی کند.

شماره تلفن‌ها را حفظ کنید

تلفن‌های مدرن امروزی شماره تلفن و نام تماس‌گیرنده‌ها را در حافظه‌ی خود به صورت خودکار ثبت می‌کنند. به همین دلیل ما دیگر برای حفظ کردن شماره تلفن‌ها به خودمان زحمت نمی‌دهیم درصورتی که حفظ این ارقام یک مهارت عالی برای حافظه است. پس سعی کنید هر روز یک شماره تلفن جدید را حفظ کنید.

مسیرهای رفت و آمد را عوض کنید

حین پیاده‌روی یا رانندگی مسیرهای جدید را انتخاب کنید. یک تغییر کوچک در برنامه‌ی روزانه مغز را وامی‌دارد حافظه‌ی فضایی و جهت‌یابی را تمرین کند. خیابان‌های فرعی مختلف را امتحان کنید و با یک ترتیب متفاوت از فروشگاه‌ها عبور کنید. از هر طریقی که می‌توانید مسیر تکراری و همیشگی‌تان را عوض کنید.

فهرست تهیه کنید

فهرست‌ها فوق‌العاده‌اند. تهیه‌ی فهرست ما را ترغیب می‌کند آیتم‌ها را با هم مرتبط کنیم. مثلاً فهرستی از تمام سفرهایی که رفته‌اید، فهرستی از بدترین غذاهایی که تا به حال خورده‌اید، فهرستی از بهترین هدایایی که گرفته‌اید. هر روز یکی از این فهرست‌ها را تهیه کنید تا هم مغزتان را تقویت کنید و هم به شکل‌گیری ارتباطات جدید در مغز کمک کنید.

کتاب بخوانید

کتابی با یک موضوع کاملاً جدید انتخاب کنید. کتابی که مثلاً داستان آن در هند اتفاق افتاده است. درباره‌ی اقتصاد بیاموزید. کتاب‌های غیرداستانی مشهور زیادی هستند که با خواندن آن‌ها نه تنها سرگرم می‌شوید بلکه درباره‌ی یک موضوع جدید می‌آموزید. با این رویکرد هر هفته می‌توانید در یک حیطه‌ی جدید اطلاعات تازه‌ای به دست آورید.

تناسب اندامِ مغز شما به میزان استفاده از آن بستگی دارد. هربار که کار جدید یا متفاوتی انجام می‌دهید، مسیرهای عصبی جدیدی را خلق می‌کنید. از ترفندهایی که در این مطلب می‌خوانید می‌توانید برای ورزش دادن به مغزتان بهره ببرید

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=25209

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: