بحران جمعیتی کشور با هیچ بحرانی قابل قیاس نیست بحران چاله جمعیتی در گیلان ایجاد شده است!

باز باران خبر/مجید مصطفوی: اولین جلسه ” کارگروه رسانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دراستان ” با حضور دکتر نورصالحی، سرپرست معاونت بهداشتی و جانشین قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد. سرپرست معاونت بهداشتی در این نشست با اشاره به نرخ باروری پایین و اهمیت اقناع و آگاهی بخشی به مردم گفت: باتوجه به سرعت جمعیت به سمت سالمندی پیش رفته تنها راه نجات از افتادن در چاله جمعیتی پیشگیری است.

وی افزود: بحران جمعیتی با هیچ بحرانی در کشور قابل قیاس نیست.کاهش جمعیت جوان و کودک طی سال های آینده یک تهدید بزرگ برای استان سرسبز و ابر بحران برای کشور محسوب می شود و تنها راه برون رفت گیلان از چاله جمعیتی این است که تا سال ۱۴۰۵ قدرت باروری در گیلان را به ۲/۵درصد برسانیم. سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه اظهار داشت: رسانه ها می توانند با مطالبه گری از دستگاه ها در اجرای قانون جوانی جمعیت که با ۷۴ ماده قانون در مجلس تصویب شده و بخشی از آن مشوق های قانونی برای فرزندآوری است، نقش قابل توجهی برای آینده گیلان و گیلانیان ایفا نمایند.

نورصالحی تصریح کرد: زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده و نرخ رشد جمعیت در کشور در حال کاهش است. وی گفت: متاسفانه ما در حالی پیر می‌شویم که کشورهای اطرافمان جوان می‌مانند و این از نظر امنیتی بسیار مهم است. بحران جمعیتی با هیچ یک از بحرانهای که کشور پشت سرگذاشته قابل قیاس نیست.

دکتر نورصالحی با اشاره با بیان اینکه گیلان دو میلیون ۵۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و رتبه ما در کشور ۸۴ است و آمار طلاق در کشور رتبه ششم را دارد.

وی همچنین شاخص باروری در استان گیلان را ۱/۱ درصد بیان کرد و گفت: این عدد شاخص باروری ما در سال ۱۴۰۰ است که در سال ۱۳۹۰ین عدد ۱/۴ درصد بود که قدرت باروری در استان باید ۲/۵ برابر شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تاکید بر این که در کشور نه تنها با کاهش جمعیت مواجه ایم بلکه با پیری جمعیت نیز روبرو هستیم به مسأله مهاجرت سالمندان به گیلان اشاره کرد و گفت: مساله مهاجرت سالمندان به گیلان،جزو‌ موضوعاتی است که باید کارشناسان حساسیت زیادی روی آن داشته باشند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=24540

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: