فرزندآوری به شیوه اقتصادی

دولت ها معتقد هستند عامل موثر در گرایش به فرزند آوری انگیزه اقتصادی است به همین دلیل مجلس شورای اسلامی و دولت طرح های مختلفی در این زمینه برای بهبود شرایط ارائه داده اند که ثبت نام وام فرزند آوری یکی از جدیدترین طرح های ارائه شده در این حوزه است و امکان دریافت تسهیلات ویژه ای را برای خانواده های فرزندآور فراهم می کند.

به این ترتیب به ازای هر فرزندی که به دنیا می آید،‌ خانواده امکان دریافت مبلغی را به عنوان وام خواهد داشت؛ در این زمینه کافی است والدین به سامانه وام فرزند آوری مراجعه کرده و درخواست شان را برای استفاده از این تسهیلات ثبت کنند.
البته میزان وام نوزادان هم برای هر فرزند متفاوت بوده و با افزایش تعداد آن ها مبالغ وام افزایش پیدا می کند، به این صورت که مبلغ وام برای فرزند اول تا پنجم به ترتیب ۲۰،‌ ۴۰، ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. به ازای فرزندان پنجم به بعد این میزان ثابت بوده و همان ۱۰۰ میلیون است.
این طرز تفکر که داشتن فرزند چقدر هزینه یا منفعت می تواند داشته باشد. چنانکه منافع داشتن بچه بیشتر از هزینه ها یا مخارج باشد، نگرش والدین مثبت خواهدبود؛ همانطوری که خانواده در خصوص خرید یک کالا تصمیم می گیرد در مورد داشتن فرزند هم باید تصمیم گیری کند.ضمن اینکه تشبیه دولت مردان از فرزندآوری به کالا برای جامعه ‌پیامد خوبی نخواهد داشت. رییس جمهور اسبق( احمدی نژاد) در سومین سفر استانی به آذربایجان غربی و در سخنرانی خود در جمع مردم ارومیه اعلام کرد بود که دولت در نظر دارد در سال ۱۳۸۹ به هر کودک تازه متولد شده ایرانی مبلغ یک میلیون تومان اختصاص دهد. بعدتر فرزند سوم از سربازی معاف شد و… که اجرای چنین طرح هایی برای دولت دارای تبعات و موانع عمده ای است.
در بسیاری از کشورهای اروپایی که دولت مردان سفرکرده اند، می دانند شرایط ویژه‌ای برای خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند در نظر می‌گیرند، از بهداشت و درمان رایگان گرفته تا مرخصی‌های با حقوق و هزینه‌هایی که دولت تا چند سال اول زندگی نوزاد آنها را متحمل می‌شود و به همین راحتی سن پیری جامعه خود را کنترل می کنند. در مجموع دولت برای ایده هایی که در جامعه می خواهد پیاده سازی کند باید بررسی، کارشناسی و دقت داشته باشد؛ دولتمردان خوب می دانند که سطح پایین اعتقادات مذهبی باعث کاهش سطح باروری شده و کافی است سری به خانواده های مذهبی بزنید آنوقت نتیجه لازم را بدست خواهند آورد.
در نتیجه دولت مردان باید به سه نکته پذیرش اجتماعی ،مشارکت اجتماعی و ارزشهای دینی توجه ویژه ای کرده و سپس فضا را برای فرزند آوری و افزایش جمعیت فراهم نمایند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=24446

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: