زخاک سراوان بوی زباله آید! 

باز باران خبر/ در ابتدا مروری داشته باشیم به مواضع اخیر مسئولین استانی و شهری پیرامون اعتراض اهالی سراوان رشت به وضعیت تاسف بار محل دفن زباله و ممانعت از ورود خودروهای حمل زباله به این منطقه که از  روز یکشنبه ۲۱ فرودین ماه ۱۴۰۱اتفاق افتاده است.
  ■ اسدالله عباسی، استاندار گیلان در جلسه اسفند ماه کمیته پسماند در محل دفن زباله: با مردم منطقه صحبت کنید که جایی دیگر برای دفن زباله نداریم……برای رفع مشکل دفن زباله در سراوان رشت حرکت جهادی باید صورت گیرد .(۲۹ فروردین – ایرنا)
 ■ عباس صابر، معاون عمرانی استاندار گیلان: تا تکمیل زباله سوز باید ۴۵۰ تن ریجکت را به محل دفن ببریم……دولت به مردم قول داده که مسئله پسماند را رسیدگی کند. مردم در کنار تفکیک زباله  باید زباله کمتری تولید کنند.(۲۹ فروردین – ایسنا)
■ حسین مصطفی پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان:در خصوص مسئله سراوان نیز جهادی عمل خواهیم کرد.(۳۱ فروردین – خبرگزاری صداوسیما) 
■ مسعود کاظمی، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان: کاهش حجم زباله های ورودی به لندفیل سراوان از ۱۲۰۰ تن به ۷۰۰ تن با استفاده از ظرفیت های حوزه شهرداری رشت. (۱ اردیبهشت – ایسنا)…به مردم قول می‌دهیم محل قبلی [دفن زباله] کف‌شکنی و تبدیل به منطقه گردشگری شود.(۳۱ فروردین – خبرگزاری تسنیم)
■ امیرحسین علوی، شهردار رشت: در راستای سیاست های جدید استاندار گیلان  طی فاز اول و کوتاه مدت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن از زباله  ورودی به سراوان را کاهش خواهیم داد.(۳۱ فروردین – ایسنا) و…
 اما آنچه که بر سراوان گذشت.

۱ – قریب چهار دهه از تخلیه زباله ها در سراوان رشت می گذرد!

۲- ارتفاع تپه متعفن سراوان به بیش از ۱۰۰ متر رسیده است!

۳- تاکنون حدود ۱۰ کیلومتر رانش زباله در مرکز دفن سراوان اتفاق افتاده است!

۴ – قرارداد زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت که در سال ۹۰ منعقد شد تا به امروز پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد داشته در حالیکه پروژه زباله سوز ساری که همزمان با رشت شروع شده بود ، اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است!
□ نکات، استنتاج و پیشنهادات:

۱-  توقف و عدم انتقال زباله به سراوان امکان پذیر نیست و تاکید مقام ارشد استان نیز صرفاً آرام کردن و اقناع مردم است تا منتظر اقدام جهادی و انقلابی دولتمردان جدید بمانند!

۲- در شرایطی که چاره غایی راه اندازی زباله سوز معرفی می شود ، اما با گذشت بیش از ۱۱ سال از انعقاد قرارداد آن پروژه کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عمده  مساله هم عدم تامین منابع مالی ارزی آن اعلام می شود؛ حرکت جهادی دولتمردان استانی بسیار گنگ و نامفهوم است! مضافاً اینکه بدانیم برابر و به استناد مفاد قرارداد، استانداری گیلان نیز متعهد به تامین کل مبالغ ارزی این قرارداد بوده و است!

۳ – مبلغ ارزی مورد نیاز برای بهره برداری از پروژه زباله سوز رشت چیزی کمتر از ۲۰ میلیون دلار است. چه خوش گفت آقای دکتر صادق زیبا کلام که ” اساساً مسائلِ مرتبط با تامینِ آب، هوایِ پاک، حفظِ جنگل ها، مراقبت از محیط زیست و در یک کلام توسعه پایدار در قعرِ اولویتهای نظام قرار دارند.”صرفنظر از آنکه آقای روحانی رئیس جمهور باشند یا جنابِ رئیسی؛ خانم معصومه ابتکار اصلاح طلب مسئول محیط زیست باشند یا آقای عیسی کلانتری یا جناب علی سلاجقه اصولگرا! (۴ آذر، خبرآنلاین)

۴- تفاوت آمار ۱۰۰ تا ۲۰۰ تنی کاهش روزانه حجم زباله های ورودی به لندفیل سراوان در مواضع مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان و شهردار رشت آن هم در موضوعی که اینگونه در افکار عمومی منطقه حساسیت ایجاد نموده قابل تامل است و نتیجه ای جز تشدید بی اعتمادی و تردید نسبت به عملکرد مسئولین نخواهد داشت.

۵ – فردای بهره برداری از زباله سوز رشت، خاکستر باقیمانده زباله ها که البته برای محیط زیست مخاطره آمیز نیست، باید در مکانی با رعایت اصول بهداشتی دفن شود که شاید همین منطقه سراوان باشد و یا مکانی دیگر که برای این منظور در نظر گرفته می شود؛ بنابراین این تپه ۱۰۰ متری متعفن زباله که یادگار زشت چهار دهه سوء مدیریت و ناکارآمدی مدیران ذیربط است، همچنان در منطقه باقی خواهد ماند و اینگونه نیست که منطقه عاری از زباله گردد تا بتوان آنرا تبدیل به “منطقه  گردشگری” کنند که از الان قولش را هم به مردم می دهند!

البته می توان نوع خاصی از گردشگری را برای این منطقه پیشنهاد داد که برای آن نام گردشگری عبرت انتخاب درخوری است!  برای این منظور و با استفاده از ظرفیت های شهرداری رشت، پیشنهاد می شود، امکان بازدید دانش آموزان و دانشجویان از این مکان فراهم آید تا هم شهرداری به رسالت فرهنگ سازی خود عمل نماید و هم اینکه نسل جوان و آینده ساز ببینند که عدم تخصص، ناآگاهی و ناکارآمدی چه بر سر سرمایه های یک شهر و ملت می آورد!

۶- در سالهای گذشته  شهرداری و سازمان تخصصی آن  “بازیافت” [به ویژه در دوران مدیریت مدیرعامل فقید آن “مهندس سیامک دوستدار”] اقدامات موثر و قوی در فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبداء داشتند که در سالهای اخیر این عملکرد رو به ضعف بوده  و  لازم است در این زمینه سازمان بازیافت شهرداری برنامه های آموزشی و فرهنگی خود را به روز و با قوت از سر گیرد .

۷- چنانچه مسئولین امر در زمانی که به این تشخیص رسیده بودند ساخت و راه اندازی زباله سوز یک نیاز ضروری برای رفع و مدیریت معضل زباله سراوان است، تمام آرزوهای سبز خود را برای تحقق آن در سبد دولت نمی چیدند، امروز ریه های سراوان به اندازه ۱۰ سال پاک تر نفس می کشید ! مسئولین شهری و استانی می توانستند از روشهای نوین تامین منابع مالی از جمله انتشار اوراق قرضه برای انجام این پروژه بهره ببرند. ای کاش…!
ز خـاک سعدی شیراز بوی عشق آید / هزار سال پس از مرگ او گرَش بویی

 یعقوب امیری

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=23783

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: