شهدا؛ ذخایر استراتژیک کشور

   باز باران خبر/ ذخایر استراتژیک معمولا به ذخیره سازی نفت برای لحظات خاصی گفته می شود که هر کشور به دلایل مختلف نیاز اضطراری به آن پیدا می کند؛ به عنوان مثال دولت آمریکا، دول اروپایی و چین با صرف هزینه های کلان بخشی از نفت خریداری شده را در مکان های ویژه ای ذخیره می کنند تا در زمان گران شدن نفت در فصل زمستان جهت تعدیل بازار انرژی از آن استفاده نمایند و در این زمینه ایالات متحده نسبت به سایر کشورها از بیشترین ذخایر برخوردار است. 

در مسایل فرهنگی و انسانی نیز چنین چیزی وجود دارد که به عنوان مثال می توان از معلمین مدارس (از مهدکودک تا پایان دبیرستان) اساتید حوزه های علمیه و دانشگاه ها، اهل قلم در مطبوعات و رسانه ها، هنرمندان متعهد در بخش های گوناگون هنری، دانشمندان رشته های مختلف در اموری مانند کشاورزی، صنعت و… نام برد که در زمره ذخایر استراتژیک کشور به شمار می روند. ولی در برخی مواقع مشاهده می شود که به این موضوع به طور شایسته و بایسته ای پرداخته نمی شود. اما در کشورهای پیشرفته نسبت به ذخایر راهبردی توجه ویژه ای صورت می گیرد و دولت ها برای آن ها اهمیت زیادی قائل هستند؛ زیرا به خوبی دریافته اند که زیرساخت پیشرفت هر کشوری وابسته به آموزش هدفدار و هوشمند و نیز پرورش نیروهای انسانی آن است.

■ شهدا؛ ذخایر استراتژیک  یکی از مهمترین گروه هایی که استفاده عنوان «ذخایر استراتژیک» برازنده آن ها می باشد، «شهدا» هستند. از نظر دین مقدس اسلام واژه مقدس «شهید» در مورد کسانی به کار می رود که در راه دفاع از دین خدا، مسلمین و محدوده جغرافیایی کشورهای مسلمان سر از پای نشناخته و جان ارزشمند خود را در این راه فدا نموده اند تا آسیبی متوجه اعتقادات مردم، آب و خاک، امنیت و سلامتی جامعه نگردد و شهروندان بتوانند با آسودگی خاطر به زندگی خویش ادامه دهند.بدیهی است که برای رسیدن به قله های موفقیت در هر زمینه به گروهی پیشگام و فداکار نیاز است که با شجاعت و ازخودگذشتگی، مسیرهای ناشناخته را پیموده، گلوگاه ها را شناسایی نموده، گره های کور را گشوده و راه را برای گروه های بعدی هموار کنند. حال اگر به خود آنان یا راهشان بی توجهی شود، مسلما آیندگان نیز با دیدن نوع برخوردی که با آن ها شده، حاضر نمی شوند که وظیفه پیشقراولی را بر عهده بگیرند و در نتیجه کشور از دست یابی به اهداف عالی خویش بازخواهد ماند.

■ ما می توانیم شهدای سال های دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع مرزها و مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر و باندهای قاچاق انسان، شهدای پزشکی و سلامت، شهدای دانش هسته ای، شهدای هوا و فضا، شهدای امنیت داخلی و حتی عزیزانی که برای حفاظت از محیط زیست به شهادت می رسند در زمره ذخایر راهبردی قرار می گیرند؛ زیرا اگر این شهدا نبودند، اندیشه ناب «ما می توانیم» هرگز تحقق نمی یافت، بسیاری از پیشرفت ها حاصل نمی شد و احساس امنیت در جامعه جاری نمی گردید. بدین خاطر مسئولین نظام و مردم، مدیون این شهیدان هستند و هرگز نباید آن ها و خانواده هایشان را فراموش کنند. زیرا ملتی که حافظه تاریخی ضعیفی داشته، جانبازی گذشتگان خود را از یاد ببرد و نسبت به پشتوانه های گرانبهای خویش بی توجهی نماید، هرگز نمی تواند از آینده مطمئن و درخشانی برخوردار گردد.   

■ عملیات کربلای ۵   دی ماه هر سال مصادف است با سالگرد عملیات غرورآفرین کربلای ۵ در منطقه شلمچه که در سال ۱۳۶۵ به وقوع پیوست و طی آن رزمندگان اسلام به پیروزی های بزرگی دست یافتند و در کنارش شهدا و جانبازان زیادی نیز تقدیم  این آب و خاک شد. عملیات بسیار بااهمیت و گسترده کربلای۵ موجب شد که پایه ریزی مناسبی جهت عملیات های موفق بعدی صورت گیرد و این مهم به سبب جانبازی های رزمندگان مخلص، مؤمن و شجاع میهن اسلامی تحقق یافت و باعث شد که حتی یک سانتیمتر از خاک ایران اسلامی در تصرف استکبار جهانی و دست نشانده آن ـ دولت بعثی عراق ـ باقی نماند.  

■ وظیفه مسئولین و مردم با توجه به نکات بیان شده تردیدی نیست که گرامیداشت یاد و نام شهدا وظیفه کلیه مسئولین کشور و اقشار ملت است. زیرا عزت، بزرگی، آزادگی، سرافرازی و نشان دادن ابهت و صلابت در برابر دشمنان تنها از راه تلاش فراوان، کوشش خستگی ناپذیر، جانبازی خالصانه، ایثارگری طولانی مدت و سرانجام شهادت در راه خدا به دست می آید و نسخه مؤثر دیگری نیز وجود ندارد.

سیدعبدالباقی اسحاقی 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=22422

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: