اهالی رسانه با مشکلات زیادی رو به رو هستند/ ضرورت روشنگری درباره سهمیه خبرنگاران گیلان از مسکن حمایتی

باز باران خبر/ نشست بررسی مشکلات رسانه های گیلان با حضور رییس مجمع نمایندگان گیلان، رییس هیات مدیره خانه مطبوعات کشور و اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان، رییس سازمان بسیج رسانه گیلان و جمعی از خبرنگاران و مدیران فعال پایگاه‌های خبری، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های استان گیلان در محل کانون فعالیتهای فرهنگی (حسینیه شاهد) بنیاد شهید برگزار شد.

به گزارش باز باران خبر؛ در این نشست بهمنی جلالی، رییس خانه مطبوعات گیلان ضمن خوشامدگویی به مدعوین در این نشست خبرنگاران استان گیلان را زحمات کشان بی مزد عنوان کرد و گفت: شاهد تلاش های بی وقفه اصحاب رسانه هستیم که در تمامی فصول پای کار هستند.

ساسان شیخی، رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور در این نشست با بیان اینکه هنوز دستورالعمل مسکن حمایتی خبرنگاران ابلاغ نشده، گفت: منتظر ابلاغ این موضوع هستیم و پس از دریافت ابلاغ، اطلاع‌رسانی لازم به استان‌ها صورت خواهد گرفت.

جلسه بررسی مشکلات خبرنگاران و رسانه‌های استان گیلان با حضور رئیس مجمع نمایندگان گیلان، مدیر کل ارشاد، تعدادی از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور، رییس سازمان بسیج رسانه و جمعی از مدیران فعال پایگاه‌های خبری، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های استان گیلان در محل کانون فعالیتهای فرهنگی (حسینیه شاهد) بنیاد شهید برگزار شد.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور در این جلسه با بیان اینکه ارتباط خوبی بین خانه مطبوعات کشور و رئیس مجمع نمایندگان گیلان برای پیگیری امور مربوط به رسانه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: خانه مطبوعات و رسانه‌های استان گیلان جزء خانه‌های برتر کشور است و تلاش‌های آنان برای خبرنگاران استان ستودنی است.

ساسان شیخی با بیان اینکه ارتباط خوبی میان خانه مطبوعات و صندوق اعتباری هنر ایجاد شده است، افزود: آن دسته از خبرنگارانی که هنوز بیمه نشده‌اند درخواست خود را از طریق سامانه جامع رسانه‌ها ثبت کنند.

وی با بیان اینکه هنوز دستورالعمل مسکن حمایتی خبرنگاران ابلاغ نشده، گفت: منتظر ابلاغ این موضوع هستیم و پس از دریافت ابلاغ، اطلاع‌رسانی لازم به استان‌ها صورت خواهد گرفت.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور با تاکید بر لزوم توازن در حمایت یارانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه‌ها منطبق بر رتبه‌بندی و سطح کیفی بیان کرد: نباید شاهد اختلاف سطح حمایت یارانه‌ای میان رسانه‌های شمالی با جنوب کشور باشیم.

شیخی با تاکید بر ضرورت انتقال آگهی‌های دولتی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: در شرایط فعلی تنها مدیریت توزیع ۳۰ درصد آگهی‌ها برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد است و ضرروت دارد مدیریت کامل توزیع آگهی‌ها در اختیار این اداره کل قرار بگیرد.

وی همچنین از آمادگی خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور برای معرفی ۵۰ نفر از اعضای خانه مطبوعات استان گیلان به یکی از بانک‌ها برای دریافت وام قرض الحسنه با سود چهار درصد خبر داد.

اهالی رسانه با مشکلات زیادی رو به رو هستند

رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست با شنیدن مشکلات و موانع پیش روی اصحاب رسانه استان گیلان خواستار برگزاری مستمر چنین جلساتی با خبرنگاران و اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های گیلان به عنوان نماینده اصحاب رسانه شد و اظهار کرد: مطالبات مطرح شده در این جلسه در تهران و از طریق وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی پیگیری می‌شود.

حجت الاسلام‌ محمد صفری با اشاره به نشست دو هفته پیش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این نشست مواردی در خصوص بیمه خبرنگاران و همچنین وضعیت ادارات ارشاد شهرستان‌ها مطرح شد و قرار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از وضعیت موجود تهیه کند.

نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خبرنگاران به نوعی سنگرسازان بی‌سنگر هستند، افزود: اهالی رسانه مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند اما خودشان با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه کشور ما در حوزه اجرایی، پارلمان محور شده، گفت: وظایف نمایندگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی مشخص است اما امروزه امور اجرایی را از نمایندگان مطالبه می‌کنند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در پایان گفت: با برگزاری جلسات مستمر با خانه مطبوعات و رسانه های گیلان مشکلات اهالی رسانه بررسی و پیگیری می شود و گزارش آن نیز ارائه خواهد شد.

نقد و انتقادپذیری رکن اصلی در مدیریت است

فاضلی با بیان اینکه همه مدیران باید انتقادپذیر باشند گفت: نقد و انتقاد رکن مهم در مدیریت است و آینده و توسعه یک جامعه را ذهن بی‌دغدغه خبرنگاران و هنرمندان می‌سازد.

«فیروز فاضلی» همچنین اظهار کرد: خبرنگاران دغدغه‌هایی دارند که تاکنون به طور جدی پیگیری و حل نشده است.‌

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه در حل مشکلات این قشر در توان استانی فعال بودیم گفت: همه مدیران بایستی انتقادپذیر باشند چرا که در نقدها بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.‌

فاضلی کمک به قشر خبرنگار را در واقع کمک به اندیشه جامعه دانست و اذعان کرد: احترام اهالی قلم از موضوعاتی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی مشکلات این قشر توانمند در دست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و بایستی قانون‌گذاری شود افزود: امروزه فعالیت در مطبوعات پر هزینه بوده و به‌نوعی ایثار محسوب می‌شود.

مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه اگر انتقادی نباشد آن جامعه در حالت سکون است  اظهارکرد: یک جامعه پویا بایستی لحظه به لحظه توسط اهالی فرهنگ و رسانه نقد شود.

باور ما در خانه مطبوعات نگاه مدیریت بر رسانه بوده نه مدیریت در رسانه

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه اصحاب رسانه استان گیلان جزو متین‌ترین فعالان حوزه فرهنگ هستند، اظهار کرد: در باب اهمیت نقش آفرینی این عزیزان باید به پوشش جهادگونه و با بصیرت آنان در آغازین روزهای شیوع کرونا در استانی که به واسطه فقدان حداقل‌های زیرساختی بهداشت و درمان هم در حوزه انسانی و هم در حوزه سخت افزاری با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کردند اشاره کرد.

ابراهیم افشاری با بیان اینکه اصحاب رسانه گیلان علیرغم همه بی‌مهری‌های سهوی یا عمدی، همواره برای اعتلای حوزه‌های مختلف استانی در کنار مسؤولین بوده و در عین حال مطالبه حقوق مردم در حوزه‌های مختلف را سرلوحه فعالیت رسانه‌ای خود قرار داده اند، گفت: همگان واقفند که در عصر امروز به واسطه دستیابی سهل الوصول به ابزار ارتباطی، شاهد جایگزینی روایتگری به جای خبرنگاری هستیم و در چنین فضای همه‌گیری، قطعا رسانه‌هایی موفق ترند که بتوانند با راهبرد مسئله محوری بجای جامع محوری فضای تعاملی با مخاطب را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در دوران کنونی، سواد رسانه از نان شب واجب‌تر بوده و شاهد حکمرانی رسانه‌ای هستیم، افزود: اولویت همکاران بنده در راستای به خدمت گرفتن حکمرانی رسانه‌ای برای حل مشکلات و گشودن دریچه روشن برای شناخت اولویت‌های نزدیک به سفره مردم نزد مسؤولان است و این همان نقش بی‌بدیل هدایت‌گری رسانه‌ها در زمانه عدالت خواهی و مطالبه‌گری است.

به گفته رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات گیلان، قطعاً بیان مشکلات و چالش‌های این قشر نجیب در یک سخنرانی محفلی و چند دقیقه‌ای نمی‌گنجد و حتما پیوست موارد مورد انتظار خانه مطبوعات گیلان از مسؤولان به پیوست این نشست تقدیم می‌شود.

افشاری با بیان اینکه باور ما در خانه مطبوعات نگاه مدیریت بر رسانه بوده نه مدیریت در رسانه بیان کرد: رسیدن به این مقوله مهم مستلزم درک دوجانبه دستگاه‌های بالادستی نسبت به اهمیت حکمرانی رسانه‌ای است.

ضرورت روشنگری درباره سهمیه خبرنگاران گیلان از مسکن حمایتی

سینا هوشمند نیز در این نشست با بیان اینکه در قانون راهکارهایی برای بیمه خبرنگاران پیش بینی شده است، افزود: هم اکنون خبرنگاران می توانند از طریق سامانه جامع رسانه های کشور درخواست بیمه خود را ارائه کنند.

نائب رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های استان گیلان با تاکید بر اینکه مطالبه بیمه خبرنگاران از صاحبان امتیاز رسانه ها باید به یک مطالبه تبدیل شود، افزود: صاحب امتیاز در واقع کارفرما محسوب شده و بارها وزارت ارشاد تاکید کرده که صاحبان امتیاز باید نسبت به بیمه خبرنگاران اقدام کنند و در این مسیر نیز حمایتهای مالی شامل آنها می شود.

هوشمند خواستار برقراری مجدد قانون “معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایانی که حداکثر ۵ نفر کارگر دارند” برای پایگاه های خبری و متقاضیان کد کارگاهی جدید شد و گفت: اجرای این قانون می تواند نقش مهمی در حمایت از خبرنگاران داشته باشد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه طی سالهای اخیر صرفا به رشد کمی تعداد رسانه ها بسنده شده، یادآور شد: چندسالی است که طرح رتبه بندی پایگاه های خبری در حال اجرا است و اجرای دقیق این طرح و مشارکت حداکثری رسانه ها در آن می تواند منجر به بهبود کیفیت و ارتقای سطح رسانه های استان شود.

هوشمند با بیان اینکه تاکنون هیچگونه اطلاعاتی درباره مسکن حمایتی خبرنگاران منتشر نشده است، افزود: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان می خواهیم که درباره سهمیه گیلان در این طرح روشنگری کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=21954

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: