آقای استاندار چطور گیلان مثل هلند می شود؟

باز باران خبر/ وزیر کشور در جلسه معارفه استاندار جدید گیلان (دکتر اسدالله عباسی) گفت: مردم گیلان به لحاظ هوشی، توانمندی و ظرفیت های بومی از کشوری مثل هلند چیزی کم ندارند و به مراتب بالاتر از آنها نیز هستند؛ این ظرفیت های معنوی و انسانی و طبیعی باید در حوزه صادرات حرف اول را بزند و هدف صادرات باید تا سقف ۱۰ میلیارد دلار باشد تا صادرات ۲ میلیارد دلاری در گیلان عملی شود. ایشان با تاکید بر چند برابر شدن کشت های گلخانه ای  اظهار داشت: ظرفیت‌های استان به روز شود و این امر توسط مردم و کارآفرینان در جهت معرفی به دولت و جذب سرمایه‌گذار انجام شود و…  …بهتر است برای روشن شدن گفته های وزیر محترم کشور نگاهی به کشور هلند داشته باشیم. مساحت کشور هلند ۴۱ هزار کیلومتر  مربع  یعنی ۴ هزار کیلومتر مربع بیشتر از مساحت ۳۷هزار کیلومتری دو استان گیلان و مازندران است؛ در حالی که در گیلان و مازندران حدود ۷ میلیون نفر زندگی می کنند؛ اما کشور هلند حدود  ۱۷/۵ میلیون نفرجمعیت دارد. متوسط بارندگی استان های گیلان و مازندران در دوره دراز مدت ۳۰ ساله با میانگین معادل ۸۳۱ میلیمتر و در هلند در مدت مشابه ۸۱۰ میلی‌متر بوده است. میانگین درجه حرارت در دوره بلند مدت سالیانه استان های گیلان و مازندران ۱۶/۵ درجه سانتی‌گراد و در کشور هلند ۱۶ درجه سانتیگراد است. همچنین میانگین رطوبت نسبی در این دو استان ۷۲ درصد و در کشور هلند حدود ۸۰ درصد اندازه گیری شده است؛ متوسط دما و رطوبت در گیلان بالاتر است، چون دو استان را با هم آورده اند به متوسط هلند نزدیک شده است. 

مجموعه اراضی کشاورزی، جنگل ها و مراتع دو استان حدود ۳/۳میلیون هکتار و در هلند ۳/۲میلیون هکتار می‌باشد. وضعیت دو استان گیلان و مازندران طبق مقاله‌ها و بررسی های نوشتاری بسیار شبیه یکدیگرند ولی در بررسی میدانی به نکات جالبی بر خواهیم خورد.در همین ارتباط دکتر شیرزادیان از معدود اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان که از قضا فارغ  التحصیل کشور هلند می باشند، می گوید: شرایط آب وهوایی گیلان خیلی بهتر از کشور هلند است. در هلند سطح فیزیکی پایین‌تر از دریا هست که در گذشته همواره در معرض سیلابهای بوده و البته از سالها پیش هلندیها با بکارگیری تکنولوژیهای منحصر به فرد سیلابها را مهار و از فاجعه های انسانی جلوگیری کرده اند.هلند فاقد کوه بوده در حالیکه وجود کوه البرز باعث افزایش رطوبت متوسط گیلان و افزایش پوشش گیاهی و بدنبال آن افزایش غنای خاک می شود. ارتفاعات گیلان مملو از جنگل است و میتواند در حوزه جنگل اقتصاد توانمندی را برای گیلان ایجاد نماید، در حالی که هلند بدلیل شرایط جلگه ای فاقد این قابلیت است. کشور هلند حدود ده ماه از سال دارای شرایط سرد است، در حالیکه نقاط بسیاری از گیلان معتدل است و حتی در پاییز و زمستان هم میتوان کشت و کار کرد. شاهد این مدعا نیز کشت گسترده برنج در گیلان و مازندران است؛ اما نکته جالب توجه سطح بهره وری تولید در کشور هلند در مقایسه با دو استان مذکور می‌باشد. طوری که بررسی آماری نشان می‌دهد عملکرد تولید در هلند چندین برابر بیشتر از دو استان مذکور است.

سوال این است چرا این شباهت ها در طبیعت و جغرافیا، دو عملکرد متفاوت از خود به جای گذاشته است؟ برای روشن تر شدن مسئله میتوانیم در بخش های کشاورزی، باغبانی ، دام و طیور مقایسه‌ایی بین تولیدات دواستان و کشور هلند داشته باشیم. طبق گزارش سال ۱۳۹۷ وزارت جهاد کشاورزی وگزارش مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی اتاق بازرگانی ایران،  استان گیلان ومازندران را با کشور هلند مقایسه کرده است. 

سالانه به ترتیب ۱۷ و ۱۳ هزار تن تخم مرغ  در گیلان ومازندران تولید می شود، این میزان در هلند ۶۹۲ هزار تن است. تولید گوشت قرمز در دو استان به ترتیب ۲۴هزار و۴۶ هزار تن است و در کشور هلند ۶۸۸ هزار تن است. تولید گوشت مرغ در گیلان ۱۹۲ هزارتن و در مازندران ۲۶۴ هزار تن است این میزان در هلند سالانه یک میلیون و ۷۴۸ هزار تن است. در دو استان به ترتیب ۱۸۱ و  ۴۹۳ هزار تن شیر گاو تولید می‌شود این میزان در هلند ۱۱ میلیون و ۶۴۱ هزار تن است؛ پس در زمینه گوشت قرمز ۱۰ برابر در زمینه گوشت مرغ ۴ برابر، شیر گاو  ۱۷ برابر،تخم مرغ ۲۲ برابر تولید می شود.دربخش زراعت، میانگین تولید گندم در هکتار در گیلان یک تن، مازندران ۳ تن و در هلند ۹ تن است. یعنی هر هلندی ۹ برابر کشاورز گیلانی در واحد سطح گندم تولید می کند. همچنین تولید جو برای گیلان ۱/۷ تن، مازندران ۱/۸ تن و برای هلند ۶ تن در هکتار است. کلزا با عملکرد میانگین در گیلان یک تن و در هلند ۱۴ تن، عملکرد هندوانه در گیلان ۲۱ تن در هلند ۳۶ تن، خیار گلخانه ای در گیلان ۱۴۱ تن در هلند ۶۷۴ تن، سیب زمینی در گیلان ۱۱ تن در هلند ۴۶ تن ،گوجه فرنگی گلخانه‌ای در گیلان ۱۸۵ تن در هلند ۴۸۵ تن می باشد.

در زمینه تولید محصولات باغی در گیلان عملکرد سیب در هکتار یازده تن در هلند ۴۲ تن، گلابی ۹ تن در گیلان و ۳۲ تن در هلند، آلو  ۹ تن  در گیلان و در هلند ۱۹ تن در هکتار بدست می آید. بر اساس آمار وزارت کشاورزی هلند از صادرات ۹۰ میلیارد یورویی بخش کشاورزی این کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۸ میلیارد یورو شامل حدود ۹ میلیارد یورو، صادرات گل و گیاهان زینتی (۴۵ درصد صادرات گل جهان مربوط به هلند است) ۹ میلیارد یورو، بابت ماشین‌آلات و کودهای کشاورزی، ۹ میلیارد یورو لبنیات و تخم مرغ، ۸ میلیارد یورو گوشت، ۷ میلیارد یورو سبزیجات و ۶ میلیارد یورو ازصادرات میوه می باشد.  

صادرات گیلان در بخش کشاورزی برابر با ۳۰۰ میلیون دلار درسال ۹۹ می باشد و… حال آقای استاندار بفرمایید چه برنامه‌هایی برای نزدیک شدن فاصله  دو آمار دارید؟ از چه اهرم هایی می‌خواهید برای افزایش تولیدات و به دنبال آن افزایش صادرات محصولات کشاورزی استفاده کنید؟جناب آقای دکتر عباسی عزیز بفرمایید  برنامه کوتاه مدت  و بلند مدت شما برای این بخش چیست؟ آیا نمایندگان محترم مجلس، روسای ادارات جهاد کشاورزی، صنایع و بازرگانی برنامه هایی برای این بخش دارند؟

گفتنی است کشور هلند با خصوصیات آب و هوایی ومساحتی مثل گیلان و مازندران دومین صادر کننده محصولات کشاورزی در جهان بعد از آمریکاست؛ در حالی  که مساحت آمریکا ۲۷۰ برابر بزرگتر از هلند است! هلند اولین صادر کننده گل در جهان می باشد.فاصله ما با آن کشور چقدر  است؟ آیا ما در گیلان زیرساخت ها ی لازم برای استفاده از این توانمندی ها را داریم؟ وزیر کشور ما اعتقاد دارد ما باهوش تر و توانمند تر از آنها هستیم  پس چرا دچار چنین وضعیت نابسامانی هستیم؟! آقای استاندار استان ما جزو پنج استان اول کشور هست که محتاج کمک های دولتی از طریق کمیته امداد هست! اقای استاندار شما خوش اقبال ترین استاندار گیلان تا کنون هستید، در وضعیتی سکان استانداری گیلان را تحویل گرفتید که قوه قضاییه، قوه مقننه، امامان جمعه، صدا و سیما همه همسو و پشتیبان شما هستند. شما تجربه نمایندگی چند دوره مجلس را دارید. در سالهای نمایندگی خودتان یاد گرفتید چطور وزیران را مجاب  به همکاری کنید. شما با تجربه وزیر بودن خودتان می دانید چطور نمایندگان را متقاعد و آنها را در رسیدن به اهداف مشترک استان بسیج کنید. بسیاری از جریانات سیاسی استان پشتیبان شما هستند. برای اولین بار  این همه مواهب یک جا برای شخص استاندار مهیا شده است. فقط بفرمایید چه برنامه‌هایی جهت اجرایی کردن  دستورات مافوق مستقیم خود یعنی وزیر کشور دارید؟

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=21738

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: