باز باران خبر/ «آینده روزنامهنگاری -و بقای آن- میتواند به هوش مصنوعی (AI) وابسته باشد.»
مارکونی، استاد روزنامهنگاری دانشگاه کلمبیا و رئیس سابق آزمایشگاه رسانهای والاستریت ژورنال
هوش مصنوعی، “به سیستمهای هوشمندی اطلاق میشود که از دادهها و تجربهها، درس گرفته و میتوانند وظایفی مانند انسان انجام دهند”.
به عقیده این استاد دانشگاه، هوش مصنوعی باید در قلب مدل کسب وکاری روزنامهنگاری در آینده باشد. هماکنون، خبرگزاری کاناداپرس یکی از رسانههایی است که در اتاق خبر خود، از هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به ترجمه متون، استفاده میکند. آژانس خبری فرانسه (AFP) نیز از هوش مصنوعی برای تشخیص عکسهای دستکاریشده استفاده مینماید.
اما آیا هوش مصنوعی جایگزین روزنامهنگاران میشود؟!
از نظر مارکونی، در حال حاضر، تنها ۸ تا ۱۲ درصد از وظایف ابتدایی و ساده خبرنگاران، توسط هوش مصنوعی انجام میشود. اقداماتی همچون:
نوشتن دو تا شش پاراگراف در مورد امتیازات مسابقات ورزشی و گزارش درآمد فصلی در آسوشیتدپرس
نگارش نتایج انتخابات در سوئیس و نتایج المپیک در واشنگتن پست
تبدیل مصاحبههای صوتی و تصویری به متن در آژانس خبری فرانسه (AFP)
تحلیل فوری دادههای پیچیده مورد نیاز برای گزارشنویسی مبتنی بر دادههای بانکهای اطلاعاتی
این خدمات هوش مصنوعی، با صرفهجویی در زمان سردبیران و روزنامهنگاران، آنان را به سمت تولید “محتوای ارزشمندتر” سوق میدهد؛ محتواهایی همانند: نگارش مقالههای خبری بلند (مقالات بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ کلمه)، تجزیه و تحلیل اطلاعات، روزنامهنگاری مبتنی بر داده و روزنامهنگاری تحقیقی.
نیاید فراموش کرد که هوش مصنوعی یک مد زودگذر نبوده؛ بلکه جریانی است که روزنامهنگاری جدید را در آینده شکل خواهد داد.
برگرفته از: THE CONVERSATIO