سواد رسانه ای ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه ها

باز باران خبر/ با ورود به قرن بیست و یکم مصادف با وقوع انقلاب ارتباطی و اطلاعاتی، افراد جامعه تحت تأثیر بمباران‌های رسانه‌ای قرار دارند و رسانه‌های عصر حاضر نقشی عمده در شکل‌گیری رفتار، عقاید، عواطف و به خصوص روابط فردی و اجتماعی بازی می‌کنند؛ اکنون سواد رسانه ای به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای نظارتی طرف توجه بسیاری از کشورها است و افزایش نظام های اطلاعاتی و ارتباطی، ضرورت آموزش سواد رسانه ای در افراد جامعه را بیش از پیش نمایانگر می سازد چرا که پیام های تولید شده توسط رسانه های مختلف در سرتاسر جهان مخاطبان را دچار نوعی سردرگمی و تردید در انتخاب و گزینش پیام های دریافتی می نماید.
با به‌کارگیری سواد رسانه‌ای، تسلط فرد در فهم خروجی رسانه افزایش ‌یافته به ‌این ‌ترتیب فرد به ‌خوبی می‌داند از رسانه چه می‌خواهد و فعالانه به ارزیابی نقادانه محتوای آن می‌پردازد تا معنای پیام‌هایی با قابلیت های اثرگذاری بر سبک زندگی‌ خود را دریابد؛ بدین منظور یادگیری و افزایش سواد رسانه ای به عنوان مهارت و استفاده از رسانه های دیجتیال به عنوان یکی از تکنیک های نوین ارتباطی ضروری است.
بر این اساس سواد رسانه ای به مجموعه ای از دانش گفته می شود که به شما کمک می کند تا بتوانید در یک محیط رسانه ای نظیر اینترنت، شبکه های اجتماعی، تلویزیون و غیره پیام های شبکه های رسانه ای را دریافت کرده و درک مرتبط با این سواد را داشته باشید. پس می توان گفت که سواد رسانه ای یک نوع درک همراه با مهارت است که به شما کمک می کند در مورد یک خبر یا یک پیام واکنش مناسب را داشته باشید.
امروزه تاثیر سواد رسانه ای بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از کسانی که می خواهند یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهند از رسانه ها استفاده می کنند؛ همین امر سبب می شود تا اهمیت درک تاثیر سواد رسانه ای بر سبک زندگی بیش از پیش مورد بحث قرار گیرد.
هر فرد بر اساس نوع اعتقادات خود در زمینه های مذهبی، سیاسی، جغرافیایی و غیره ارزش های زندگی خود را تنظیم می کند. تاثیر سواد رسانه ای در آن است که کمک میکند تا از بین رفتن ارزش ها جلوگیری می کند و در واقع اگر مهارت سواد رسانه ای داشته باشید، می توانید به راحتی در رسانه های جمعی و خصوصی به محتوایی دسترسی پیدا کنید که در واقع رشد و تعالی ارزش های شما را به همراه دارد. نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که گاهی اوقات ارزش ها به مرور زمان نیاز به تغییر دارند؛ برای مثال اشخاصی که در گذشته زندگی گروهی در یک خانه را ارزش می پنداشتند، لازم است که با درک ارزش های روز جامعه، خود را با شرایط جدید وفق دهند که در این زمینه سواد رسانه ای و تاثیر سواد رسانه ای بر سبک زندگی می تواند جوابگو باشد.
امروزه علاوه بر تربیت شهروندی برای یک جامعه ملی، نیاز آماده سازی شهروندان برای زندگی در جامعه جهانی به صورت یک ضرورت تربیتی درآمده و آموزش سواد رسانه ای به شهروندان در عصر جهانی شدن یک مفهومی کلی است که به مطالعات رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و تکنولوژیکی وابسته بوده و می توان آن را به آموزش شیوه های بهتر زندگی کردن در عصر اطلاعات و ارتباطات که به طور خاص در یک جامعه و به طور عام در جامعه جهانی می توان اطلاق کرد.
سواد رسانه ای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه های جمعی است که چارچوبی را جهت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اینترنت، فراهم می نماید. سواد رسانه ای رویکردی آموزشی در قرن بیست و یکم محسوب می گردد، چرا که سواد رسانه ای درکی را از نقش رسانه در اجتماع شکل می دهد و کسب مهارت های ضروری تحقیق و بیان عقاید شخصی را برای شهروندان در عصر جهانی شدن ضروری می داند.

دکترمصطفی عباسی- حقوقدان واستاد دانشگاه

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=19699

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: