با دست خالی عملکرد قابل دفاعی داریم

توسعه رسانه ای استان فقط از مسیر آموزش امکانپذیر است

باز باران خبر/ خانه مطبوعات و رسانه های کشور یک موسسه غیر تجاری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد که محور فعالیت های آن در راستای هدف گذاری، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای خانه‌های مطبوعات استان‌های سراسر کشور ، کوشش به منظور نیل به همگرایی صنفی و نهادینه ساختن اخلاق حرفه‌ای و تخصصی در بین اعضای خانه‌های مطبوعات سراسر کشور، تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و رفاهی، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مطبوعاتی منطقه‌ای، کشوری و بین المللی و … می باشد که در حال حاضر در اکثر استانها دارای شعبه بوده و گیلان نیز از این مزیت ب خودار است.
البته خانه مطبوعات گیلان یکی از نخستین خانه‌های مطبوعات کشور است که در دهه ۶۰ به همت تعدادی از پیشکسوتان مطبوعات این استان ایجاد گردید و پس از تشکیل خانه مطبوعات گیلان در سال ۱۳۶۸، اولین اساسنامه خانه‌های مطبوعات نیز در سطح کشور به وسیله پیشکسوتان روزنامه‌نگاری گیلان به نگارش در آمد.
همچنین اساسنامه فعلی خانه‌های مطبوعات ایران بر گرفته از همان اساسنامه می‌باشد که بعدها تغییراتی در برخی از مواد ،بندها و تبصره های آن ایجاد شد.
به بهانه در پیش بودن مجمع عمومی عادی موسسه خانه مطبوعات گیلان و انتخابات هیات مدیره و بازرسان در روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه جاری گفتگویی را با ” کریم خورسندی مژدهی ” مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان در دوره که پشت سر گذاشته شد انجام داده و در خصوص عملکرد و فعالیت های این موسسه پای صحبت های وی نشستیم که در ادامه می خوانید.

◼بفرمایید در خصوص عملکرد خانه مطبوعات گیلان در طول سالهایی که این موسسه ایجاد شد چه نظری دارید؟

◻به طور خلاصه در بیان عملکرد خانه مطبوعات گیلان باید عرض کنم که عملکرد کلی خانه مطبوعات در طول تمامی سالهایی که این موسسه در گیلان ایجاد شده ، موفقیت آمیز بوده؛ چه در زمان مدیریت بنده حقیر در طی دو دوره اخیر و شش سال گذشته و چه مدیران عامل سابقی که در خانه حضور داشتند و زحمات زیادی را در راستای غنای کاری رسانه انجام دادند و کمک های معیشتی ، برگزاری جشنواره ها ، برگزاری مراسم روز خبرنگار و همه امور رسانه ای کسانی که زیر مجموعه حرفه مطبوعات و رسانه ها بوده اند انجام گرفته و تمامی این رویدادها با دست خالی و فقط و فقط با توانمندی مدیران خانه رخ داده و به جرات می توان گفت که هیات مدیره های خانه مطبوعات که منتخب فعالان رسانه ای در طول سالهای مختلف بوده اند و فعالیت داشته اند به باور من عمده آنها از بهترین های مطبوعات و رسانه های استان بوده اند که هم دغدغه رسانه داشتند و هم در فکر کمک به جامعه رسانه ای استان بوده اند.
اما در این دوره هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان نیز چندین برنامه بزرگ و مهم را به انجام رسانده واز سوی دیگر خانه های مطبوعات کشور به یک انسجام دست یافتند و ارتباطات بیشتر شد و عنوان “خانه مطبوعات ” به “خانه مطبوعات و رسانه های کشور” تغییر یافت و اساسنامه آن نیز دستخوش تغییرات زیادی شد و چون پایگاههای خبری و خبرگزاری های کشورنیز در زمره رسانه ها قرار دارند بدین جهت خانه مطبوعات کشور تغییراتی را تجربه کرد و تمامی فعالان رسانه ای نیز در خانه مطبوعات قادر به عضو شدن هستند و از مسیر سامانه اینترنتی خانه مطبوعات کشور عضو گیری ، رای دهی و تصویب مواردی که در مجمع عنوان می شود به صورت الکترونیکی صورت می گیرد و این امر در سرعت العمل و موفقیت فعالیت ها موثر و تاثیرگذار است؛اساسنامه خانه مطبوعات کشور اساسنامه خوبی است اما همچنان نیازمند یکسری تغییرات می باشد و موانعی در بندهای آن وجود دارد که باید برطرف شود.

◼آیا خانه های مطبوعات و رسانه های کشور دارای بودجه و اعتباراتی هستند ؟

◻خیر ، هیچکدام از خانه های مطبوعات در استانها و منجمله خانه مطبوعات و رسانه های استان گیلان در حال حاضر هیچ گونه منبع درآمدی و بودجه ای در اختیار ندارند و این مساله مانع بزرگی بر سر راه فعالیت های این خانه است و متاسفانه هیات مدیره ای که در هر دوره بر سر کار می آید باید از طریق تعاملات و ارتباطات خود از مدیران استان کمک و حمایتی دریافت کند تا امور خانه را مدیریت نمایند. در این راستا اعتقاد دارم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت باید برای خانه های مطبوعات بودجه ای در نظر بگیرند تا مانند سایر خانه ها و انجمن ها که بودجه ای دارند و برنامه های خوبی را اجرا می کنند خانه مطبوعات نیز برای جامعه رسانه ای توان فعالیت داشته باشد و بدین گونه نباشد که حتی در پرداخت هزینه های جاری خانه نیز مشکل وجود داشته باشد.

◼همانطور که می دانیم خانه مطبوعات گیلان جز اولین های کشور می باشد ، این خانه از گذشته های دور تا کنون چه فعالیت هایی مفید و موثری داشته است؟
◻خانه مطبوعات گیلان همانطور که میدانید یکی از اولین خانه‌های مطبوعات کشور است که در دهه ۶۰ به همت تعدادی از پیشکسوتان مطبوعات این استان ایجاد گردید و پس از تشکیل خانه مطبوعات گیلان در سال ۱۳۶۸، اولین اساسنامه خانه‌های مطبوعات نیز در سطح کشور به وسیله پیشکسوتان روزنامه‌نگاری گیلان به نگارش در آمد؛ در اوایل دهه۸۰٫ برای مدتی فعالیت خانه مطبوعات گیلان متوقف شد و به دلیل اختلاف و ایراداتی که وجود داشت، سبب گردید که هیات مدیره وقت از هم پاشیده شود تا مجددا در اواخر سال ۱۳۸۴ مجددا سنگ بنای خانه مطبوعات گیلان با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنی چند از پیشکسوتان مطب عات استان طی جلساتی پایه ریزی شد. همچنین یادآور می شوم که خانه مطبوعات گیلان در سال ۱۳۷۲ نیز صاحب خانه شد و ساختمان خانه مطبوعات گیلان در مکان فعلی از ثمرات با ارزش دکتر نوبخت می باشد که در همان سالهای اولیه ایجاد خانه ، خریداری گردید و سند آن به نام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
◼ بفرمایید در دوره اخیر که جنابعالی به عنوان مدیر عامل خانه مطبوعات در راس امور مدیریتی این موسسه قرار داشتید چه فعالیت ها و اقداماتی برای جامعه رسانه ای استان صورت گرفت؟
◻خوشبختانه در این دوره اتفاقات خوبی به لحاظ عملکردی رقم خورد که با تعامل و همکاری همه اعضای هیات مدیره موفق به انجام آنها شدیم؛ برگزاری جشنواره ملی مطبوعات با حضور دکتر نوبخت ، نمایندگان و استاندار و مدیران وقت استان و با حمایت مالی منطقه آزاد انزلی برگزار شد که اعتباری برای فضای رسانه ای استان محسوب می شود؛ چرا که برگزاری چنین جشنواره ای آنهم در سطح ملی تاکنون در استان بی سابقه بوده و خانه مطبوعات گیلان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، استانداری گیلان ، شهرداری رشت ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان و با حمایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در منطقه آزاد انزلی برگزار شد و برندگان کشوری این جشنواره نیز در روز اختتامیه آن (۱۴ تیر ۱۳۹۷) با حضور دکتر نوبخت مورد تجلیل قرارگرفتند.
◼ بفرمایید ماجرای مالیات خانه چه بود و به کجا ختم شد؟

◻ متاسفانه یکی از موارد و مشکلاتی که از دوره های گذشته در خانه مطبوعات گیلان برجای مانده بود مشکل مالیاتی بود که این معضل مربوط به سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ خانه مطبوعات بود و چون از سال ۹۰ ارایه اظهارنامه مالیاتی اجباری شده بود، متاسفانه در آن دوره مدیران وقت خانه به تصور اینکه. موسسه از معافیت مالیاتی برخوردار است، اظهارنامه ای ارایه نکردند که این موضوع پس از رسیدگی ممیزهای مالیاتی. در سال ۱۳۹۵ منجر به صدور جریمه مالیاتی گردید که دراین دوره از خانه مطبوعات گیلان پس از پیگیری های مکرر بنده و اعضای هیات مدیره پس از ۴ سال موضوع مالیاتی حل و فصل شد و موانعی از قبیل مسدودیت حساب های بانکی و ممنوعیت انجام فعالیت های مالی که برای اعضای هیات مدیره دوره پیشین و فعلی ایجاد شده بود با کمک مسوولان استانی، کشوری و نمایندگان برطرف گردید.
البته معضل مالیاتی خانه مطبوعات گیلان مانع انجام بسیاری از کارها شد و ما را تاحدود زیادی از انجام کاری روتین و اصلی بازداشت.
خوشبختانه در حال حاضر و پس از حل مشکل مالیاتی و ثبت اساسنامه جدید امکان برگزاری انتخابات آتی خانه مطبوعات گیلان برقرار شد.
همچنین یکی دیگر از عملکردهای بی سابقه خانه مطبوعات گیلان در این دوره اعزام بیش از ۴۰۰ خبرنگار و فعال رسانه ای با خانواده های آنها به وسیله قطار از راه آهن گیلان به مشهد مقدس بود که خاطره خوبی برای این عزیزان شکل گرفت و در کل کشور این حرکت خانه مطبوعات گیلان سر و صدای زیادی به پا کرد؛ اقدامی کم سابقه که البته این امر با لطف و توجه دکتر نوبخت صورت گرفت که واقعا جای تشکر و قدردانی دارد.
همچنین فعالیت های روزمره و عمده ای نیز در این دوره انجام شد، منجمله برگزاری دوره های آموزش روزنامه نگاری نوین که به مدت سه ماه با حضور مدرسینی از مرکز مطالعات رسانه کشور و با شرکت بیش از ۵۰ خبرنگار و فعال رسانه ای علاقمند و با ارایه گواهینامه رسمی انجام شد و اساتید در این دوره روشهای روزنامه نگاری نوین اعم از گزارش و خبرنویسی و اینفوگرافی و … را به جامعه رسانه ای استان آموزش دادند که بسیار مفید و مثمر ثمر بود و اعتقاد دارم که خانه مطبوعات گیلان همچنان باید در این مسیر حرکت کند و اعتقاد دارم توسعه رسانه ای استان فقط از مسیر آموزش امکانپذیر است و باید این مورد استمرار یابد.
یکی از دیگر فعالیت های این هیات مدیره برگزاری جشنواره ، کارگاه و کلاس آموزش عکاسی بود که با مساعدت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مجتمع خاتم الانبیاء (ص) رشت برگزار گردید که با استقبال جامعه رسانه ای و عکاسان خبری مواجه شد و نمایشگاه خوبی نیز در حاشیه این دوره برگزار گردید.
همچنین برگزاری جشنواره رسانه و مدیریت شهری یکی دیگر از فعالیت های خوب خانه مطبوعات گیلان بود که با همکاری شورای اسلامی شهر رشت صورت پذیرفت و مورد استقبال جامعه رسانه ای و خبرنگاران حوزه مدیریت شهری قرار گرفت و کارگاه آموزش روزنامه نگاری فضای مجازی نیز در حاشیه آن به مدرسی دکتر ضیایی پرور در ساختمان مرکزی شهرداری رشت تشکیل شد.
ضمن اینکه پرداخت هدیه روز خبرنگار به جامعه رسانه ای که همه ساله همزمان با برگزاری مراسم روز خبرنگار به فعالان رسانه ای استان اهدا می گردید طی سالهای اخیر بدون وقفه انجام شد و البته در سال ۹۹ نیز به جهت شیوع ویروس کرونا هر چند مراسم روز خبرنگار برگزار نشد اما هدیه روز خبرنگار به حساب فعالان رسانه ای استان واریز گردید.
البته خانه مطبوعات در نوروز ۱۴۰۰ با مساعدت معاونت مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد به اعضایی که در سامانه خانه مطبوعات کشور عضو بودند هدیه ای را اختصاص داده بود که در روزهای پایانی اسفند ماه به اعضا خانه اهدا شد.

همچنین در روزهای پایانی سال ۹۹ طی ارتباطی که با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) داشتیم ۱۰۰ بسته معیشتی به جهت حمایت از قشر رسانه در ایام شیوع کرونا دریافت کردیم و در بین فعالان رسانه ای که واجد شرایط بودند توزیع و اهدا شد .
البته چنینی اقدامات رفاهی در خانه مطبوعات مسبق به سابقه است چرا که در اسفند سال ۹۸ نیز توزیع گوشت گرم گوساله ، گوشت مرغ ، شکر ( اقلامی که کمیاب شده بود ند) با هماهنگی سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان در بین فعالان رسانه توزیع گردید.
ضمن اینکه اعزام تور رسانه ای متشکل از ۲۰ نفر از اصحاب رسانه استان به جهت بازدید از دستاوردها و موقعیت های اقتصادی ، گردشگری و … استان مازندران و دیدار با مسوولین وقت آن استان و همچنین حضور تور رسانه ای خبرنگاران استان مازندران در گیلان که این فعالیت در جهت برقراری ارتباطات در بین جامعه رسانه ای شمال کشور صورت گرفت نیز از برنامه های قابل توجه و مهم خانه بودند.

◼با توجه به اینکه انتخابات هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات و رسانه های گیلان روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه برگزار می شود چه نظر و پیشنهادی به اعضای این خانه و اصحاب رسانه استان دارید؟

◻ انشاالله انتخابات خوبی در روز یکم اردیبهشت ماه با حضور گسترده اصحاب رسانه برگزار شود و امیدوارم انتخاب آگاهانه و درستی صورت گیرد تا خانه مطبوعات به اهل خود سپرده و افرادی که دغدغه رسانه و خدمت به جامعه خب نگاران را دارند و به دنبال جایگاه نیستند پا به خانه مطبوعات بگذارند و بتوانند در این اوضاع بد اقتصادی و معیشتی به اصحاب رسانه استان کمک کنند و حمایت هایی را جذب نمایند.
خانه مطبوعات و رسانه ها یک جایگاه صنفی فرهنگی است که هیات مدیره این خانه باید به عنوان نمایندگان جامعه رسانه ای به این صنف کمک کنند نه اینکه از آن جایگاه به عنوان نردبان ترقی شخصی خود بهره گیرند و اعتقاد دارم کسی که وارد این عرصه می شود باید خود را خادم جامعه رسانه ای بداند کما اینکه درهمین دو دوره اخیر خانه مطبوعات گیلان ، هیات مدیره های وقت بدون چشمداشت و دریافت حق و حقوقی و فقط به جهت خدمت به جامعه رسانه ای تمام هم وغم و تلاش خود را انجام دادند و به نظر بنده و اذعان بسیاری از فعالان رسانه ای به حمد الله کارنامه موفقی نیز حاصل شد و این خدمت رسانی باعث افتخار ماست و امیدواریم که جامعه رسانه ای استان نقاط ضعف ما را ببخشند.

◼و اما سخن آخر شما…
◻نکاتی را باید عرض کنم که ممکن است برای بسیاری از اصحاب رسانه گیلان مورد سوال و شبهه باشد ، یکی اینکه حق عضویت ۲۰ هزار تومانی که در حال حاضر از اعضا دریافت می شود طبق اساسنامه و مربوط به سالهای گذشته خانه مطبوعات است و افزایشی نداشته و در اساسنامه خانه های مطبوعات کشور نیز همین رقم ذکر شده که به نظر بنده باید این حق عضویت افزایش یابد و اصحاب رسانه نیز به طور جدی تری در خانه مطبوعات ورود کنند و افرادی که واقعا رسانه ای هستند وارد خانه شوند. البته از خود متولیان امر از وزارت ارشاد و خانه مطبوعات کشورگرفته تا اداره کل ارشاد اسلامی و هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه در استانها باید در زمینه عضوگیری افراد در خانه مطبوعات سختگیری بیشتری نمایند و کسانی را به عضویت بپذیرند که فعال رسانه ای واقعی باشند؛ متاسفانه شاهد هستیم که بعضی از اعضای خانه های مطبوعات از منسوبین مدیران مسوول هستند و یا اینکه صلاحیت عضویت یا فعالیت رسانه را ندارند و فقط برای رای گیری در انتخابات، عضو خانه شده اند. پیشنهاد بنده برای هیات مدیره جدید خانه مطبوعات گیلان این است که در پالایش و غربالگری اعضا دقت لازم را به خرج دهند، چون افرادی هستند که اکنون عضو خانه می باشند اما فعالیت رسانه ای ندارند و قطع ارتباط با رسانه ها کرده اند.
خوشبختانه تیم خوبی نیز در هیات مدیره خانه های مطبوعات کشور شکل گرفته و امیدواریم که مسایل و معضلات ساختاری ، اساسنامه ای و بحث های مالی را به خوبی مدیریت کنند و مشکلات خانه های مطبوعات را رفع نمایند.


در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=19415

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: