علی (ع) از زبان شیعه ترین مسیحی تاریخ معاصر

فردا ۱۳ رجب سالروز تولد امام علی (ع) است، از علی از زبان ها، مناظر و زاویه ی دید های متکثر و متنوع می توان سخن گفت. در حدیثی منسوب به عبد الله بن عباس درسیصد آیه قرآن از علی سخن گفته شده است، نویسنده سنی مذهب محمد برفی نیز ۳۰۰ آیه را به نقل از نویسندگان اهل سنت در شأن علی بن ابیطالب برشمرده است، مرحوم سید جعفر شهیدی در کتاب ” علی از زبان علی” حوادث و رخدادهای دوران آن امام همام را، از زبان نهج البلاغه توصیف کرده است.
نگارنده اما درصدد است علی را از زبان جرج سمعان جرداق (۲۰۱۴-۱۹۲۴ م) نویسنده معاصر مسیحی لبنانی معرفی کند. جرداق در کودکی از مدرسه گریزان بود و به جای سپری کردن اوقات نوجوانی در مدرسه، به دل جنگل پناه می برد، روزی برادربزرگش، نهج‌البلاغه را به جرج داد که گمشده ی بیرون از مدرسه ات، را در آن می‌توانی بیابی، با این هدیه مسیری جدید برای این جوینده ی حقیقت باز شد.
از آن روز جرداق مسیحی ارتدوکس، رهسپار مسیری شد که علی و اندیشه شگرفش برای جهان ترسیم کرده بود. جرج جرداق آثار متعددی دارد دو اثرش بیش از پیش معروفند: الامام علی صوه العداله الانسانیه، علی صدای عدالت انسانی و علی و سقراط.
نویسنده بر این باور است که علی نمونه ای از موفقیت انقلاب کبیر فرانسه ، عدالت و حقوق بشر به شمار می رود، ولی با تطبیق بخش هایی از نهج البلاغه و قانون اساسی فرانسه، عملاٌ نشان داده است که اندیشه علی در مقایسه با قانونی که اصطلاحاٌ قانون نخبگان دوران معاصر است، بسیار برتر و عمیق تر می باشد، او این تطابق را در امور مختلف حقوق شهروندی، عدالت، حقوق زن، حقوق حاکم بر مردم و حقوق شهروندان بر حاکم و …. انجام داده است و در مجموع اعلام کرد : علی صدها سال قبل از زمانش به دنیا آمده است.
شاید اصلی ترین سخن جرج جرداق را در کتاب پنج جلدی اش می توان در این آرزوی وی جستجو کرد:
” کاش طبیعت یک بار دیگر در جهان ما، یک علی دیگری می آورد .”

علیرضا مددی مژدهی – فعال فرهنگی و اجتماعی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=18584

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: