آیین رونمایی از کتاب بسته‌بندی صنایع دستی گیلان برگزار شد

باز باران خبر/ آیین رونمایی از کتاب «بسته‌بندی صنایع دستی گیلان» به قلم سمیرا صفاری با حضور پژوهشگران، هنرمندان، مفاخر و جمعی از اساتید دانشگاه در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، با تاکید بر لزوم استفاده از تکنیک های طراحی محیطی، شهر رشت را نیازمند طراحی حسی دانست و گفت:بهره گیری از عناصر بومی در فضای شهری سطح تعاملات اجتماعی افراد را افزایش می دهد و باعث می شود شهروندان نسبت به محیط پیرامونی زندگی خود حس تعلق مکانی خوبی داشته باشند.

سید هاشم موسوی، با بیان اینکه ما باید رشت را به شهری تبدیل کنیم که در آن فرهنگ بومی تجلی پیدا کند،اظهار کرد: در طراحی حسی فرهنگ به مثابه اقتصاد تعبیر می شود، زیرا طراحی حسی شهر و لحاظ کردن سلیقه های بومی موجب می شود علاوه بر مردمی که در شهر زندگی می کنند، گردشگران نیز از آن محیط لذت ببرند.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، با تاکید بر لزوم تقویت فرهنگ بومی در کالبد شهر رشت،افزود:‌ بهره گیری از طراحی حسی باعث می شود مردم با خلاقیت نیاکان ماو بانیان اولیه شهر آشنا شده و هر رویدادی که مردم را با فرهنگ غنی خودشان پیوند دهد،دارای ارزش والایی است و می تواند برای شهر آورده و بهره وری داشته باشد.

وی با اشاره به علاقه عمیق شهروندان رشت به فرهنگ بومی این شهر، خاطرنشان کرد: می توان با در نظر گرفتن پتانسل های طبیعی و فرهنگ بومی شهری رشت و با توجه به سابقه و تعاملات و تنوع فرهنگی از الگوها و المان های بومی و طبیعی و‌حتی المقدور به کارگیری مصالح سازگار با طبیعت گیلان در جهت بازآفرینی رشت که هدف آن هویت بخشی شهری به مفهوم صحیح آن است، استفاده کرد،تا بستر جذب گردشگران نیز در این زمینه افزایش پیدا کند.

کوروش صفابخش، گرافیست و مدرس دانشگاه نیز در رابطه محتوا و طراحی بسته بندی بیان کرد:سه عامل مهم رنگ، فرم و طراحی لوگو با محتوای بسته بندی رابطه مستقیم دارد.وی طراحی لوگو را مهمترین عامل شناسایی بسته عنوان کردو گفت: امروزه گرافیک حسی جهان را دگرگون نموده و حس درون در محصول مطرح است.

کوروش صفابخش بااشاره به اینکه هر رنگ جدای ازنقش فرهنگی در طعم ،مزه وبو تاثیرگذار است گفت: دوگانگی در تبلیغات موجب عدم صداقت در ارائه محصول است و نباید در ارائه آن اغراق کرد.در غیر اینصورت از تبلیغات به دروغ یا حربه اقتصادی نام برده خواهدشد.صفابخش با انتقاد ازاینکه ما بدون شناخت رنگ به بسته بندی می پردازیم بیان کرد: تا زمانیکه نتوانیم بیان حسی نقش را بشناسیم تعریف کاربردی پیدا نخواهد کرد.

نویسنده کتاب بسته بندی صنایع‌دستی گیلان، نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این کتاب اولین کتاب پژوهشی در مورد بسته‌بندی صنایع دستی در گیلان است افزود: در این کتاب به بخشهای مختلفی نظیر ویژگی های بسته بندی ،استانداردهای بسته‌بندی ،معرفی صنایع دستی گیلان،بررسی و ارزیابی نمونه بسته بندی های موفق دنیا و مقایسه آن با بسته بندی های صنایع دستی و محصولات گیلان پرداخته شده است.

سمیرا صفاری، با بیان اینکه صنایع دستی ارتباط بین هنر و صنعت را نشان می دهد،عدم وجود بسته بندی شکیل و جذاب برای مخاطب را یکی از مشکلات جدی صنایع دستی قلمداد کرد و گفت: یکی از عمده دلایل افت بازار محصولات بومی در استان که موجب شده گردشگران، رغبت چندانی به خرید صنایع دستی به عنوان هدیه یا سوغات نداشته باشند، بی اهمیتی به نوع بسته بندی محصولات صنایع دستی است، که در این کتاب سعی شده از ابعاد مختلف این مسئله مورد ارزیابی قرار بگیرد.‌

در ادامه این مراسم، علی اکبر خادم با تاکید بر اینکه بسته بندی تنها یک هنر نیست، بلکه به نوعی بیانگر تلفیق علم و صنعت است، اظهار کرد: بسته بندی مناسب محصولات علاوه بر مزیت‌های مختلف، معرف هویت آن محصول نیز است.

وی افزود:یکی از مهمترین مباحث مهم در زمینه بسته بندی ضمن رعایت زیبایی بسته بندی ، امنیت آن است که بتوان آن محصول هنری از آسیب دیدن در امان باشد. به اعتقاد من در هنرهای دستی حرکت وجود دارد. گاهی هنر در موزه ای است که علاقه مندان را وادار می کند حرکت کنند و به دیدن آثار هنری بروند ، گاهی هم خود اثر هنری با صادرات در عرصه بین المللی به سفر می رود و خود را در دل مردم جهان جا می کند. که البته بایستی با بسته بندی مناسب و ایمن این مهم ، محقق می شود.

خادم، با بیان اینکه صنایع دستی ایران شهرتی جهانی دارد و هنر دست هنرمندانش گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند، افزود:در بیش از ۱۳۰ کشور دنیا آثار خاتم کاری، منبت و معرق کاری و … هنرمندان ایرانی وجود دارد وجود دارد.

وی افزود:چه خوب است که در کنار این هنر، علم بسته بندی نیز به همان میزان و به اندازه تلاش هنرمندان رشد کند تا نتیجه و سود هنری که هنرمندان سال‌ها برایش زحمت کشیده‌اند، به راحتی ازبین نرود.

دیگر سخنران این مراسم رضا ابیاک، نیز با اشاره به اینکه برندسازی یا برندینگ (Branding)، بحث داغی در دنیای مارکتینگ است،اظهار کرد: این موضوع توسط مدیران هر مجموعه‌ای در سراسر جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود:تاکنون کتاب ها و مقالات متعددی در این زمینه نوشته شده است اما نکته قابل توجه در مبحث برندینگ و برندسازی این است که این مسئله در کشور ما از گذشته های دور وجود داشته و شاعران بسیاری در اشعارشان به این موضوع اشاره کرده اند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه یک برند خوب باید دارای یک تیم کاری فعال و متخصص باشد، تصریح کرد: ویژگی اصلی این سیستم ایجاد فضای رقابتی و بهبود خدمات یک برند نسبت به دیگر برندهاست.

وی با اشاره به مسئله ضعف شناخته شدن برندهای محصولات ایرانی در مقایسه با دیگر محصولات جهانی گفت:بسیاری از محصولات ما به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می‌شود و آنها با استراتژی ها و تکنیک های نوینی که برای مدیریت سیستم کاری خود استفاده می کنند،متاسفانه محصولات بومی کشور ما را به عنوان برند خود ثبت می کنند،که حل این مسأله نیاز به آسیب شناسی جدی در این زمینه دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=17856

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: