تغییر سبک زندگی و تاثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی انسانها

در جامعه کنونی بهبود و اصلاح سبک زندگی از جدی ترین مسایلی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم و با این تغییر می توانیم در زندگی حال و آینده خود و مردم جامعه تاثیر گذار باشیم؛ البته باید توجه داشته باشیم اصلاح شامل همه موارد باشد، مواردی همچون مسایل اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و… و در واقع تمامی عناصر جامعه باید در شرایطی رو به رشد قرار گیرند تا اصلاح سبک زندگی صورت گیرد. 

بنابراین شاید یکی از مهمترین مسایلی که باید به آن بپردازیم مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری همه افراد میباشد؛ اگر افراد جامعه در اقشار مختلف از مسئولین تا افراد عادی، مسئولیت شناس و مسئولیت پذیر باشند قسمت بزرگی از راه را طی کردیم.

شاید یکی از مشکلات بزرگ جامعه امروز کشورمان این باشد که بسیاری از افراد این دو گزینه را ندارند و به آن نمی پردازند.

این گزینه ها یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی هر فرد است که در موفقیت و یا شکست او نیز نقش بزرگی دارد، مسئولیت پذیری یک تعهد درونی برای انجام بهتر همه فعالیت هایی است که فرد بر عهده می گیرد، پس اگر در جامعه ای زندگی کنیم که افراد جامعه نسبت به کارهایی که انجام میدهند احساس مسئولیت نکنند مشکلات در جامعه هر روز بیشتر می شود.

ضمن اینکه توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال برای تمام سنین، افزایش سطح آموزش و مهمتر از همه کاهش فقر و ایجاد نشاط در جامعه با همکاری و تلاش همه افراد جامعه امکان پذیر است.  طی سال های گذشته در کشورمان، عملکرد ضعیف برخی از مدیران و متاسفانه ترویج فرهنگ غرب توسط بعضی از افراد سبب شده تا در زندگی مردم تاثیرات منفی ایجاد گردد، حال به این بپردازیم هرکدام از ما چگونه می توانیم در بهبود وضعیت کنونی اثرات مثبتی داشته باشیم؟

بطور مثال اگر من مصرف کننده هستم برای به حرکت درآمدن چرخ تولید فقط از کالای ایرانی و محصولات ایرانی با کیفیت استفاده کنم، بیشتر تولید کنندگان بزرگ دنیا ابتدا توسط مردم و مسئولین خود مورد حمایت قرار گرفتند ؛ اگر مردم از تولید داخلی حمایت نکنند هیچ وقت نباید منتظر تحول در اقتصاد کشور باشیم؛ همچنین در سالهای گذشته علاقه مردم به زندگی شهری و فاصله بسیاری از افراد از زندگی روستایی باعث  شد تا اشتغال در روستاها به حداقل رسیده و تولید برخی از  محصولات روستایی به کمترین حد خود برسد.

در گذشته هر خانواده روستایی علاوه بر کار در زمین کشاورزی تا حدودی به دامداری ، مرغداری و کشت صیفی جات نیز می پرداختند، اما متاسفانه امروزه در بسیاری از موارد دیده می شود افراد روستایی گوشت، مرغ، تخم مرغ و بسیاری از محصولاتی را که خود می تواند در روستا تولید کنند از فروشگاه های شهری تهیه می کنند در حالی که تولید چنین محصولاتی در روستا کار دشواری نمی باشد.

فقط کافیست اندکی همت داشته باشیم، باور کنید تولید همین محصولات در روستاها باعث تحولی عظیم در اقتصاد کشور می شود. حفظ هویت و فرهنگ کشورمان نیز بسیار مهم است و می تواند در بهبود سبک زندگی تاثیرات بسیار خوبی داشته باشد.

انسان وقتی در شرایط جدیدی قرار گیرد بلافاصله خود را با آن وفق می دهد. با توجه به شرایطی که در آن زندگی می کنیم، می بینیم که همواره در بسیاری از موارد همه چیز در حال تغییر و تحول است. پس اگر قرار باشد انسان از تمامی این تغییرات الگو بگیرد و تأثیر بپذیرد، هویت واقعی خود را از دست می دهد. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی رنجهای زیادی بر ملت ایران تحمیل شد، جنگ هشت‌ساله، تحریم های نفس گیر،  فشارهای سیاسی همیشه بر ملت ایران وجود داشت و دشمن بارها ثابت کرد که هیچگاه قابل اعتماد نیست، پس نگاهمان به غرب به عنوان یک ناجی غلط بوده و نباید به آنها اعتماد کرد، پس چاره ای جز مقاومت و ایستادگی نداریم و در چنین شرایطی همه باید دست به دست هم دهند و با کار و تلاش و حرکت جهادی، ایجاد اشتغال و تولید، کشورمان را از بحران نجات دهند تا انشاءا… تغییر و بهبود در سبک زندگی مردم ایجاد شود.

براى اصلاح سبک زندگى در جامعه اسلامی، باید به ساختارها و نهادها  توجه اساسی داشته باشیم و آنچه را که نیاز است، اصلاح یا ایجاد کنیم.هر یک از ما به تنهایی می‌توانیم عضو مفید و با ارزشی برای جامعه باشیم، باید خود را بشناسیم و از توانایی‌هایمان به خوبی استفاده کنیم.

امید است همه برای تغییر سبک زندگی انسانیت، خداشناسی ، محبت کردن به دیگران، صداقت داشتن، شرافت و راستگویی را وظیفه دائمی خود بدانیم تا به اهداف بزرگ خود برای بهتر زیستن برسیم.

سیدرضا میرحسینی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=16158

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: