شجریان با مکتب آوازی و آثار ماندگارش در تاریخ موسیقی ایران جاوادان شد

درگذشت محمدرضا شجریان اسطوره و استاد مسلم آواز و صدای ماندگار موسیقی موجی از غم و اندوه را در بین هنردوستان و هنرمندان ایران ایجاد کرد. این استاد بزرگ بعد از تحمل یک دوره بیماری در ۸۰ سالگی درگذشت، ولی با آثار ماندگارش همیشه در تاریخ موسیقی ایران ماندگار خواهد بود.
برای شناخت بیشتر نقش و تاثیر شجریان در موسیقی ایران گفتگویی با محمد آفریدون مدرس موسیقی ایرانی، پژوهشگر و سرپرست گروه موسیقی آوای مهر انجام داده ایم که در ذیل می خوانید.
محمد آفریدون با ابراز تاسف از درگذشت این چهره ماندگار موسیقی ایران گفت: استاد شجریان خواننده آثار ماندگاری همچون قاصدک، زمستان است، بیداد، آستان جانان، یادم ایام، دل مجنون و… خود را در تاریخ موسیقی ایران جاودانه کرد. تسلط کامل او بر ردیف های موسیقی ایرانی از یک طرف و داشتن صدای شش دانگ و آسمانی از طرف دیگر و شناخت کامل از ادبیات ایران باعث شد تا استادی بی نظیر در زمینه موسیقی و آواز ایرانی باشد.
تمامی آثار استاد که در دسترس هستند می توانند یک کلاس آموزشی برای هنرجویان آواز باشد. یعنی هنرجویان مشتاق آواز می توانند با گوش دادن به آثار استاد علاوه بر لذت بردن از این صدای آسمانی به عنوان نمونه عالی از تکنیک های ناب آواز از این حیث نیز بهره مند شوند.
وی درباره نقش و تاثیر شجریان بر موسیقی ایران گفت: شجریان در طول دوران حیات خود هم توانست روی هنرمندان دیگر تاثیر بگذارد و هم از همکاری با افراد دیگر تاثیر بگیرد. یکی از بزرگترین اساتیدی که تحول عظیمی در کار شجریان بوجود آورد، پرویز مشکاتیان بود. به اعتقاد من آهنگ های نابی که مشکاتیان ساخت، فقط با صدای شجریان ماندگار می شد. هیچ کس نمی توانست شاهکارهایی مانند قاصدک، آستان جانان و بیداد را مانند شجریان بخواند. در این آثار هم صدای شجریان باعث شد کار مشکاتیان به چشم بیاید و هم آهنگسازی مشکاتیان باعث ماندگار شدن صدای شجریان شد. از هنرمندان دیگری که با شجریان اجراهای فاخری داشتند، اساتید حسین علیزاده، محمدرضا لطفی و در این اواخر مجید درخشانی بودند.
آفریدون ادامه داد: زنده یاد شجریان دارای مکتب آوازی بود. دارای مکتب یعنی اینکه به تمام سبک ها اشراف دارد، ولی هنری که خود دارد متعلق به خودش است. یکی دیگر از کارهایی که شجریان انجام داد و باعث ماندگاریش شد این بود که آثارش برگرفته از جامعه بود. زمانی که از او پرسیدند چرا موسیقی ایران غمگین است پاسخ داد آیا در طول دوران کشوری شاد بوده‌ است؟ در طول سالها جنگ های زیادی به ما تحمیل شد و کشت و کشتارهای زیادی را شاهد بودیم. چطور می شود موسیقی که برگرفته از شرایط جامعه است، شاد باشد. بدیهی است موسیقی که بر گرفته از متن جامعه باشد جاودان می ماند و شجریان هم با مکتب آوازی خود در تاریخ موسیقی ایران ماندگار شد.
وی در پاسخ به سوال جایگاه موسیقی سنتی در جامعه امروز گفت: شاید بدلیل تبلیغات کمتری که نسبت به موسیقی پاپ صورت می گیرد و جوان امروز موسیقی های روز را راحت تر در دسترس می بیند، باعث شده که مخاطب کمتر دنبال موسیقی سنتی برود. اما همیشه موسیقی اصیل جایگاه خودش را دارد. اگر می خواهیم نسل های آینده نسبت به موسیقی اصیل و فاخر ما شناخت داشته باشند که از پایه و مدارس به شناخت و آموزش آنها مبادرت کنیم و در کنار آموزش ادبیات به موسیقی سنتی نیز پرداخته شود. چون ادبیات و موسیقی همیشه مکمل همدیگر بوده اند. وقتی شخصیتی مانند شجریان با آثارش به زیبایی حافظ و سعدی را معرفی می کند، جایگاه موسیقی در ادبیات مشخص می شود.
وی ادامه داد: من معتقدم موسیقی اصیل ما هیچ گاه از بین نمی رود. با هنر می توان خیلی از خشونت ها و ناملایماتی که در جامعه وجود دارد را چون موسیقی ایرانی سراسر زیبایی، گذشت و مهربانی است و چه ابزاری بهتر از موسیقی که با مردم تعامل داشته باشیم که نتیجه اش جامعه امنی خواهد بود که آرامش در آن موج می زند.
سرپرست گروه موسیقی آوای مهر که با نصب بنر بر سر در آموزشگاه آوای مهر سیاهکل به نوعی ادای دینی به استاد شجریان داشت در این باره گفت: من از شروع فعالیت موسیقی با علاقه کارهای استاد را دنبال می کردم. کارهایی که با آهنگسازی و هم گروهی بزرگانی چون اساتید فرامرز پایور، فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان، داریوش پیرنیاکان و… همراه بود.
خبر درگذشت او برای ما بسیار ناراحت کننده و غیرمنتظره بود و با نصب بنر به احترام این استاد بزرگ که  به سیاهکل هم آمده بودند و کار زیبایی هم در گوشه دیلمان براساس ردیف استاد ابوالحسن صبا به سرپرستی زنده یاد فرامرز پایور دارند، به نوعی ادای دین کرده و وظیفه خود دانستیم این کار را انجام دهیم. در سیاهکل افراد زیادی علاقمند به استاد شجریان بودند و این بنر به نمایندگی از مردم هنر دوست سیاهکل تهیه شد.


گفتگو: اکبر حیدرپور

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=14772

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: