شیرسویا را جایگزین شیر نکنید

?شیر سویا یکی از نوشیدنی‌هایی است که این روزها در انواع مختلف طعم‌دار، غنی‌شده با املاح و ویتامین‌ها و… در بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها عرضه می‌شود.

?به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی و امور بین المل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، شیر سویا یکی از نوشیدنی‌هایی است که این روزها در انواع مختلف طعم‌دار، غنی‌شده با املاح و ویتامین‌ها و… در بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها عرضه می‌شود.

?برخی افراد به این تصور که این شیر با شیر گاو مخلوط شده یا با این عقیده که این شیر نسبت به شیرهای لبنی خواص و ارزش یکسانی دارد آن را جایگزین شیر معمولی می‌کنند و حتی به کودکان و نوزادان خود هم می‌خورانند، اما پرسش اینجاست که چه تفاوتی میان شیر سویا با شیر گاو است؟

?شیر سویا مخلوطی از شیر و سویا نیست بلکه شیره سویا است و سویا یک دانه گیاهی و پروتئینی است که هرگز جانشین شیر نمی‌شود وحدود یک چهارم کلسیم شیر حیوانی را دارد. در صورتی که شیر هر شش ماده غذایی شامل آب، پروتئین، چربی، قند، مواد معدنی و ویتامین‌ها را با نسبتی متناسب با نیاز انسان در خود دارد.

?عصاره لوبیای سویا
لوبیای سویا گیاهی است که در اصل بوی علفی می‌دهد و مزه بدی دارد. اما فناوری روز توانسته عامل بدبویی و طعم بد سویا را حذف و آن را برای مصارف خانگی و صنعتی آماده کند.

?ابتدا دانه‌های سویا را تمیز و سپس خیس می‌کنند و بر اثر خیساندن تا حدی قندهای نامطلوب سویا که بسیار نفاخ هستند، خارج می‌شود. در مرحله بعد دانه‌ها را خرد و به وسیله بخار آنزیم‌زدایی می‌کنند.

?هدف از این کار غیرفعال‌کردن مواد نامطلوبی است که مانع جذب پروتئین‌های موجود در سویا می‌شوند. در این فرآیند حرارتی تا حدودی بوی علفی سویا کم شده و در مرحله آخر از طریق سانتریفیوژ، شیر یا عصاره سویا از فیبر آن جدا می‌شود.

?این فرآورده حاصله از سویا یک محصول کاملا گیاهی است و با شیرگاو مخلوط نمی‌شود و تنها شباهت آن با شیر لبنی در رنگ شیری آن است. این شیر از نظر طعم و مزه و خواص تغذیه‌ای شباهت چندانی به شیرگاو ندارد و طعم آن مشابه طعم غلات است.

?تفاوت شیر سویا با شیر گاو
شیرسویا محلولی پروتئینی و حاوی چربی، کربوهیدرات و ویتامین‌هایی چون B1،B6، E و همچنین لسیتین و فیبر است. این شیرحدودا یک‌چهارم کلسیم شیر گاو را دارد .

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=14655

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: