روزنامه ‌نداریم، سد معبر نکنید…

باز باران خبر، لازم به ذکر است شهروندان و مسئولینی که همچنان به دنبال تهیه روزنامه برای دریافت گزارش روزانه اخبار و تحلیل هستند دیگر به دنبال روزنامه و نشریات در دکه های ( گیشه های ) روزنامه فروشی نگردنند چرا که در آنجا بجز چیپس و پفک و اسباب بازی و شاید چند نخ سیگار چیز دیگری یافت و پاسخی جز روزنامه نداریم سد معبر نکنید نخواهند شنید.

اصرار بر این نیز نداشته باشند که چرا روزنامه ها در پیشخوان روزنامه فروشی ها پیدا نمی شود و اگر هم باشد اندک و به تعداد انگشتان دست آنهم فقط در چند دکه .

و این فکر را نیز از ذهن خود خارج کنند که چطور با وجود ۶۱۰۲ نشریه مکتوب چرا و فقط چرا در برخی از گیشه های روزنامه فروشی تعداد اندکی حتی کمتر از انگشتان یک دست یافت نمی‌شود.

و امیدواریم که همه نگاه ها به سمت مدیران نشریات نباشد چرا که اکثر مدیران روزنامه ها و نشریات به رسالتی که دارند عمل کرده و روزنامه و نشریات منتشر شده خود را در اختیار مراکز توزیع جهت عرضه به دست کیوسک های روزنامه فروشی می دهند بدون آنکه چیزی عایدشان شود جز سود دکه دار که تمام این محصل تلاش و زحمت و هزینه را مفت به باد باطله کیلویی ۱۵ هزار تومان می دهد.

هر چند انتظار می رود مسئولینی که مجوز این نوع دکه ها رو می دهند از خواب لاک‌پشتی بیدار شده و سر از لاک خود بیرون بیاورند و فکری به حال رسانه های مکتوب کنند.

شاید به دنبال روزنامه باید جایی به غیر از روزنامه فروشی ها باشیم.چرا که اگر در این شرایط به دنبال نشریات چاپی هستیم آنرا باید در مراکزی همچون کارواش، خشکشویی و … بیابیم.

به همین خاطر گفتگوی را با مدیر مسئول هفته نامه بازار کسب و کار پارس انجام دادیم که ماحصل این گفتگو به شرح ذیل می باشد:

روزنامه فروشی نیست که روزنامه بفروشد

حمیدرضا محمدیاری فعال رسانه ای و مدیرمسئول هفته نامه بازار کسب و کار پارس گفت: رسانه های مکتوب چراغ راه تاریخ و آیندگان است که اگر از این مجموعه در راستای وظایف و قوانین مصوبه حمایت شود قطعا جامعه در مسیر شکوفایی و تعالی قدم بر خواهد داشت .

این فعال رسانه ای اظهار داشت در همین راستا هفته نامه بازار کسب و کار گلستان که در خرداد ۹۴ موفق به کسب مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید بلافاصله و در کمتر از یک هفته اولین شماره را در ۴ صفحه منتشر نمود که بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته متوجه عدم توجه شهروندان به شماره های نخستین به لحاظ میزان صفحات و محتوی کم آن شدیم که در شماره های ۴ و ۵ اقدام به افزایش تعداد صفحات این رسانه استانی و در تیراژ انبوه نمودیم که بازهم براساس نتایج بدست آمده متوجه استقبال کمی شدیم هر چند نسبت به شماره اول توانستیم نظر مخاطبین بسیاری را به خود جلب کنیم اما کافی نبود و در همین راستا تصمیم به انتشار هفته نامه همانند روزنامه های کشوری در ۱۲ صفحه نمودیم که اولین شماره این نشریه مصادف به حادثه منا و تفحص شهدای غواص بود که مورد استقبال شهروندان گردید .

توانستیم با یاری خداوند و حمایت دوستان توسعه یابیم

وی در ادامه افزود هفته نامه بازار کسب و کار گلستان در این بین توانست با یاری خداوند و حمایت برخی از همراهان این رسانه در دو رویداد ملی بعنوان تنها رسانه از نگارستان ایران شرکت کند که جا دارد از عزیزانی همچون مهندس تیرانداز ریاست سابق فنی و حرفه ای استان جناب اقای بصیرنیا ریاست محترم جهانگردی شمال کشور و مهندس میقانی مدیر کل حمل و نقل و راهداری استان که همیشه و در  همه حال همپای مطبوعات استان و در راستای تحقق جامعه رسانه ای قدم بر می دارد و مدیر کل سابق میراث فرهنگی و گردشگری استان جناب آقای مهندس ابراهیم کریمی و روابط عمومی اسبق ایشان جناب اقای گلچین و مدیریت محترم شرکت توزیع برق استان گلستان جناب آقای مهندس علی اکبر نصیری و  به ویژه تیم روابط عمومی مهربانشان کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم .

ما می توانیم

محمدیاری در این بین با خاطر نشان ساخت اینکه این رسانه استانی توانست  صرفا با یاری خداوند و یارانه دریافتی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می کرد نزدیک به ۳سال در ۱۲ صفحه و ۱۲۰۰۰ نسخه منتشر نماید و کل یارانه و آگهی های  دریافتی را صرف انتشار بوقع و مطالب مورد نیاز جامعه در تیراژ انبوه کند که متاسفانه در سال ۹۷ با افزایش ناگهانی هزینه ها با کاهش ۴ صفحه به ۸ صفحه و تیراژ مواجه شدیم اما امید را از دست نداده و با قدرت به روند فعالیت خود در ۸ صفحه ادامه دادیم.

مدیر مسئول هفته نامه بازار کسب و کار پارس افزود: در همین راستا و پیشبرد اهداف بلند مدت در ابتدای سال ۹۸ اقدام به جابجایی دفتر و تغییر وضعیت نشریه از استانی به منطقه ای و در نهایت تغییر پسوند گلستان به پارس را در پیش گرفتیم .

اولین رسانه مکتوب استان در جهت اطلاع رسانی سیل و کرونا سال ۹۸ بودیم

محمدیاری اظهارداشت:  این هفته نامه به عنوان اولین رسانه مکتوب استان در جهت اطلاع رسانی سیل سال ۹۸ و شیوع ویروس آنفولانزا و کرونا که از اوایل دی ماه تا کنون بوده است که این خود افتخاری برای تیم این رسانه استانی می باشد .

وی در ادامه افزود: در این شرایط کرونای هفته نامه بازار کسب و کار با ادامه روند فعالیت خود و اطلاع رسانی های لازم جهت ارائه آموزش و جلوگیری و پیشگیری از شیوع و انتقال کرونا حتی در شرایط قرمز موفق به کسب رتبه برتر از سوی مخاطبین استانی و ملی شد که این افتخار به نوبه خود موحب مباهات تیم تحریریه این رسانه مکتوب است.

وی با این عنوان که هفته نامه بازار کسب و کار پارس در راستای ایجاد اشتغال پایدار و فقر زدایی و ایجاد اشتغال توانسته با جذب ۷ نفر و توانایی جذب ۱۸ خبرنگار دیگر قدم مثبتی در این راه بردارد که این خود در بین رسانه های استان کمتر دیده شده و متاسفانه مورد بی مهری از سوی برخی نیز قرار گرفته است .

این فعال رسانه ای افزود همانطور که در جلسات گذشته گفتم متاسفانه نشریات در شرایط کنونی چوب و تازیانه ندانم کاری برخی مسئولین که توجه و اعتماد  بیش از حد به شبکه های اجتماعی دارند را پرداخت می کنند چرا که تا کنون متوجه نقد منصفانه ای که این بزرگواران می گویند نشده ایم .

حمایت باید برای همه یکسان باشد

محمدیاری در این بین با این خبر افزود همانطور که از شهریور ۹۸ رسانه های استان با کاهش سایز نشریه ۴ صفحه خود را به ۸ صفحه ماهنامه تغییر وضعیت دادند که مورد توجه و استقبال  مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز بوده این رسانه علاوه بر عدام کاهش سایز نشریه اقدام به اضافه نمودن تعداد صفحات نشریه از ۸ صفحه به ۱۲ نمود که ۸ صفحه اصلی آن در ابعاد ۳۰ در ۴۵ و ۸ صفحه داخل آن در ابعاد ۲۵ در ۳۵ می باشد که این نیز در بین رسانه های استان و منطقه شمال کشور و شاید کل رسانه های استانی کشور در این شرایط بد اقتصادی کاریست جهادی و انقلابی که متاسفانه بجای حمایت و تشویق مورد هجمه و انتقاد و عدم حمایت و اقع گردیده است.

هجمه ای که پشیزی ارزش ندارد!

مدیر مسئول این رسانه مکتوب منطقه ای گفت هر چند در روزهای اخیر شاهد هجمه های بسیاری از سوی برخی افراد مجهول الهویه که ظاهراً مدیران برخی کانالهای شبکه های اجتماعی هستند قرار گرفتیم اما این هجمه و حمله به هیچ وجه در روند فعالیت این رسانه تاثیری نخواهد داشت و  بلکه موجب سریعتر و شتاب گرفتن فعالیت های این مجموعه در روند مسیر صیانت خود شود چرا که از قدیم گفته اند قطاری که در حرکت است بیشتر مورد حمله و هجوم سنگ ها قرار می گیرد تا قطاری که در ایستگاه متوقف است پس خداوند رو شکر که متوجه سرعت گرفتن و توسعه قطار پیشرفت این رسانه در این شرایط اسف بار اقتصادی که معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تولید محتوی و زبان و وکیل مردم باشید شده ایم که موجب حمله از سوی برخی افراد مجهول الویه شبکه های اجتماعی که پشیزی برایمان ارزش ندارند و تاثیری نیز بر روند کارمان نخواهد گذاشت شده ایم.

تفاوت روزنامه با کتاب در چیست؟

مدیر مسئول هفته نامه بازار کسب و کار پارس با اظهار این مطلب که متاسفانه رسانه های مکتوب از حداقل امتیاز خود که همان دیده شدن در مراکز توزیع و فروش هست را ندارند اما مدام اصرار بر این است که حتما رسانه می بایست در گیشه های روزنامه فروشی دیده شود نمی دانم منظور مسئولین ذیربط کدام روزنامه فروشی هاست شاید همان مراکز فروش و عرضه دخانیات و چیپس و پفک و اسباب بازی فروشی هاست گاهی با خود فکر می کنم فرق کتاب و روزنامه در چیست؟ مگر نه اینکه هر دو در جهت اعتلای آموزش و اطلاع رسانی قدم بر می دارند چرا این اینطور و آن یکی طوری دیگر متولی رسیدگی به این موضوع کیست؟

چرا برخی افراد سودجو با استفاده از مجوز توزیع و فروش مطبوعات اقدام به تیشه به ریشه مطبوعات میزند دریغ از اینکه حتی یک نسخه از نشریات استانی و حتی کشوری در پیشخوان این روزنامه فروشی ها دیده شود نمی دانم چرا و به چه دلیل مسئولین فرهنگ و  ارشاد اسلامی  و دستگاه های زیربط بدون درست کردن زیر ساخت های لازم  اصرار بر توزیع نشریات مکتوب در این مراکز دارند شاید در جهت تامین هزینه های این گیشه ها با فروش کیلویی زحمات یک عده روزنامه نگار و سرمایه بر باد  رفته مدیران مسئول و تبدیل آن به کاغذ  باطله و فروش آن کیلویی ۱۵ هزارتومان  به متصدیان این مراکز از این طریق یارانه ارائه شده به مطبوعات را بدون هیچگونه تاثیر در انتشار هزینه کنند.

سخن پایانی

این فعال رسانه ای در پایان گفت این نشریه آمادگی دارد با جذب خبرنگاران و کسانی که علاقمند و تمایل به نویسندگی دارند  قدم های خود را در جهت اشتغال ما می توانیم قوی تر بر دارد و از همین جا از علاقه مندان اهل قلم و خبرنگاری رسما دعوت بعمل می آید که با حضور خود در این نشریه و به نمایش گذاشتن قدرت و توانایی خود در جهت احقاق حقوق شهروندان قدم بردارند.

لذا در این جا از مسئولین و شهروندان مسئولیت پذیر تقاضا می شود با حمایت و توجه به رسانه های مکتوب در کنار صدا و سیما و خبرگزاریها و پایگاهای خبری مانع از نفوذ دشمن و در جهت پیشرفت جامعه و محقق شدن شعار سال با در کنار هم بودن تحقق بخشیم ./ منبع: بازار کسب کار آنلاین

گزارش: فاطمه محمدخانی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=12666

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: