پولشویی در فوتبال

پولشویی به زبان ساده و فارغ از تعریفی که در قانون مبارزه با پولشویی از آن شده است، عبارتست از قانونی کردن درآمدهای غیر قانونی، مشروع کردن پولهای نامشروع، تطهیر پولهای حرام، تبدیل پولهای کثیف ناشی از اعمال خلاف به پولهای تمیز و پاک و پنهان ساختن یا تغییر کلی ماهیت آن است.

این اعمال زمانی اتفاق می افتد که درآمدهای کسب شده توجیه قانونی نداشته و برای این که از حالت غیر قانونی خارج شوند و شکل پولهای معمول را به خود بگیرند، بوسیله پولشویی شستشو می شوند؛ بطوری که منشا واقعی پول پنهان بماند. 

پولشویان اغلب کسانی هستند که از راه اختلاس، رشوه، فساد سیاسی، کلاهبرداری و سایر راههای غیر قانونی کسب درآمد کرده و به دنبال تمیز کردن پول هستند. این افراد سعی می کنند که رهگیری و رسیدن به منشاء پول را برای مقامات قانون گذار و نهاد های نظارتی سخت کنند تا نتوان تشخیص داد که پول و دارایی نامشروع و کثیف از کجا بدست آمده است! با حفظ این مقدمه می خواهیم بدانیم که آیا در فوتبال هم امکان پولشویی وجود دارد یا خیر؟!

بعنوان مثال ممکن است شخصی از یک نهاد یا موسسه دولتی یا عمومی غیر دولتی یا شرکتهای تابعه یا زیر مجموعه های آن مبالغی از طریق اختلاس، رشوه، فساد سیاسی یا کلاهبرداری تحصیل یا تملک کند و مقداری از پول کثیف و نامشروع را در فوتبال هزینه تا صورت قانونی و تمیز شده به آن بدهد. در اینجا فوتبال ابزار و دست آویزی است برای تطهیر و پاک کردن پولهای نامشروع که از راه فساد، رشوه و اختلاس حاصل شده است که از طریق فوتبال به آن صورت مشروع و قانونی می بخشد.

فرهاد خراسانی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=12663

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: