مجلس یازدهم و چالش های پیش رو

(بخش دوم)

در بخش اول این یادداشت، به برخی از چالش هایی که پیش روی مجلس یازدهم قرار دارد، اشاره گردید و اینک ادامه آن را پی می گیریم:

۷ـ  سفرهای غیرضروری موضوع سفرهای نمایندگان به خارج از کشور، حتما باید در مجلس یازدهم، مورد بررسی قرار گرفته و تکلیف آن، به طور دقیق، روشن شود. زیرا بسیاری از آن ها، در عمل و نیز کسب نتیجه، غیرضروری، بی فایده و هزینه بردار بوده و هیچ سودی برای کشور نداشته است. البته باید انصاف به خرج داد و پذیرفت که این مسافرت ها برای نمایندگان، سرشار از منفعت بوده، به ویژه کشورهایی که عزیمت به آن ها، طرفداران زیادی داشته است.نمک گیر شدناز طرفی، همراهی نمایندگان با وزیران دولت در سفرهای خارجی، نوعی نقطه ضعف و به اصطلاح «نمک گیر شدن» نیز برای وکلا، به همراه خواهد داشت، که این مسئله هم بلای بزرگی است که در دوره های پیشین نیز بر سر خانه ملت، نازل شده و سبب گردیده که از بهره وری آن، کاسته شود.

۸ ـ  شهید آیت الله مدرس شهید آیت الله سیدحسن مدرس(ره)، از چهره های ماندگار و کم نظیر مجلس است که در دهه های اخیر، به الگوی جاویدانی برای ساده زیستی، پاکدستی، عدم تعلق خاطر به چرب و شیرین دنیا، آزادگی در برابر زیاده طلبی و رفتار مستکبرانه دولت های خارجی به دلیل چشم طمع نداشتن به کمک های پیدا و پنهان آن ها، صراحت لهجه در برخورد با مسئولین کم کار یا خائن … تبدیل شده است. اگر مجلس یازدهم، نتواند شهید مدرس را الگوی تقنینی و عملیاتی خویش قرار دهد و پایش را جای پای آن فقیه والامقام و شهید مظلوم قرار دهد، مطمئنا به سرنوشت مجلس دهم، دچار شده و دود آن هم به چشم مردم خواهد رفت.

۹ ـ اصلاح خرابی هادیگر از چالش های مجلس یازدهم، اصلاح خرابکاری های به جا مانده از دوره قبلی و عدم تکرار خطاها یا کوتاهی های آن ها، در دوره فعلی است. به عنوان مثال، گرفتن عکس سلفی دسته جمعی با فلان بانوی غربی صاحب مقام در اتحادیه اروپا، در آن زمان، اوج حقارت معدودی از نمایندگان را در سطح جهانی به نمایش گذاشت و موجب تمسخر بین المللی گردید.

۱۰ ـ  مصونیت سیاسی نمایندگان مصونیت سیاسی نمایندگان، داستان تکراری ایی است که موجب سوء استفاده برخی از آنان شده و به اعتبار و حیثیت مجلس، ضربات سختی وارد ساخته است که در بعضی موارد، راهی برای جبران مافات، قابل تصور نیست. به همین علت، جریان مصونیت، باید برداشته شده و برای همیشه خیال افراد منتخب را آسوده کرد که فرقی با بقیه آحاد ملت نداشته و همگی در برابر قوانین کشور، یکسان می باشند. اتفاقا هر کسی که به نمایندگی مردم می رسد، باید بیش از دیگران، مراقب رفتار خود و خانواده اش باشد و از هرگونه سوء استفاده، به شدت پرهیز نماید و اگر خدای ناکرده، دچار تخلفی شد، مجازات او باید سنگین تر از کیفر خطاهای مردم عادی باشد تا برای سایرین، مایه عبرت گردد.

۱۱ـ پیشگیری از رانت خواری متاسفانه برخی نمایندگان، در دوره های گذشته و نیز در دوره دهم، مرتکب ویژه خواری هایی شده و علنی شدن رانت خواری های آنان،  از وزن اجتماعی مجلس، به شدت کاست و موجب نزول شأن مجلس در چشم ملت گردید. به طوری که تا وقتی صحبت از شرکت فلان آقا یا خانم در انتخابات می شود، ذهن ها به سوی این می رود که چقدر پول دارد؟، حامی پشت پرده او کیست؟، و دنبال به دست آوردن چه چیزهایی از طریق نمایندگی می باشد؟ و…پایان بدگمانی هااکنون مجلس یازدهم باید با تمام قوا، بکوشد که به این بدگمانی ها، پایان دهد و آنچنان خوب عمل کند تا در دوره دوازدهم که چهار سال بعد برگزار می شود، مجددا شاهد اقبال مناسب و چشمگیر مردم به سوی صندوق های رأی گیری باشیم.

۱۲ـ استفاده از کارشناسان خبره مسلّم است که هر شخص نماینده، قادر نیست به تنهایی در رشته های مختلف علمی، سیاسی و اجتماعی، تخصص داشته باشد. در نتیجه لازم است که از مشورت و رایزنی با کارشناسان خبره، باتجربه مفید و موفق، دلسوز، متعهد و شجاع، برخوردار باشد تا خطاهای بزرگی مثل تصویب «برجام» در یک مدت کوتاه، مجددا پیش نیاید و مردم را به دردسر نیاندازد.برداشتن بارهای اضافه قرار است که نمایندگان مجلس، بارهای اضافه را از عهده ملت بردارند و موجبات رفاه و آسایش شهروندان را فراهم سازند، نه آن که با تصمیماتی که ناشی از مطالعه اندک یا حتی بیسوادی، نگاه سطحی و به دور از آینده نگری، تنبلی و از روی عدم احساس مسئولیت یا خدای نکرده، اطمینان به بیگانگان باشد، مشکلات جدیدی را بر آن گرفتاری های قبلی، اضافه کنند.امتحان دشواربدون تردید نمایندگان محترم مجلس یازدهم، به خوبی آگاه هستند که نوع عملکرد صحیح آن ها، تأثیر خطیری بر روی دیدگاه مردم نسبت به کل نظام، خواهد داشت، در نتیجه این عزیزان، اجازه آزمون و خطای مجدد در اداره امور، نداشته و باید بسیار دقیق و مسئولانه رفتار نموده و کوچکترین فرصت برای خدمتگزاری را از دست ندهند.

سیدعبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=10192

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: