مجلس یازدهم و چالش های پیش رو

 (بخش اول)

سرانجام زمان فعالیت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سر آمد و بخش عمده ای از نمایندگان ملت، صندلی های خویش را به منتخبان جدید تحویل دادند. البته برخی از آن ها نیز همچنان با رأی مردم، توانستند کرسی هایشان را نگاه دارند تا از یک فرصت چهار ساله دیگر برای ادامه خدمت بهره جویند.
  زمان خاص: به نظر می رسد مجلس یازدهم به دلیل آن که از نظر سیاست بین الملل و مسایل داخلی در زمان خاصی کارش را شروع می کند با چالش های گوناگونی مواجه خواهد بود که به برخی از آن ها اشاره می شود:
۱ ـ شفافیت آراء: بحث شفاف بودن آرای نمایندگان در هنگام تصویب لوایح و طرح های مختلف در صحن علنی مجلس، مسئله ای بسیار مهم است که در برابر رفتار دوگانه احتمالی یا به تعبیر بهتر «منافقانه» تعدادی از وکلا ـ که متاسفانه در هر دوره، عده ای با این خصوصیت منفی و ناپسند یافت می شوند ـ سد محکمی ایجاد گردد.
 حق رأی دهندگان:   اصولا حق رأی دهندگان است که از نوع رأی دادن نماینده خویش در خانه ملت، آگاهی کامل داشته و از یک سو بدانند که اعتقاد قطعی او در فلان مسئله چه بوده و چه تأثیری در سرنوشت کشور داشته و از جانب دیگر حواسشان جمع باشد که در انتخابات دوره بعد باید با او چگونه برخورد نمایند.
 نماینده وظیفه شناس: یک نماینده وظیفه شناس می داند که حق ندارد غیر آنچه را که بر برگه رای ثبت می کند ـ به عنوان موافق یا مخالف ـ به رسانه ها و جامعه بگوید و لازم است که جرأت روی حرف خود ماندن را داشته و از نظراتش با قدرت دفاع کند نه این که پشت سر دیگران پنهان شده و بکوشد تا از آب گل آلود ماهی بگیرد.
۲ ـ حقوق دریافتی : بهتر است حقوق دریافتی نمایندگان و مسایل جانبی آن با جزئیات به آگاهی مردم برسد. این نیز از حقوق عامه است که رأی دهندگان بدانند که افراد برگزیده توسط آنان، چقدر حقوق پایه و مزایای جانبی از خزانه عمومی دریافت می کنند. البته لازم است قوای مجریه و قضاییه نیز چنین وضعیتی را داشته باشند تا تعادل میان سه قوه، رعایت گردد.     
 اعلام فهرست اموال:
به همین نسبت ضروری است که نمایندگان فهرست اموال و دارایی های خود و خانواده شان را به طور دقیق به شهروندان و قوه قضاییه اعلام نمایند تا پس از پایان دوره نمایندگی، بررسی شود که با استفاده از فرصت حضور در مجلس چیزی به دارایی هایشان افزوده نشده باشد. زیرا مجلس محل خدمت است، نه بهره برداری از موقعیت برای افزایش ثروت و مکنت یا افتادن در دام زدوبندهای مختلف که پایان آن ها به فسادهای کوچک و بزرگ منتهی می شود.
۳ ـ دفاع از حقوق مردم: دفاع از حقوق مردم، یکی از اساسی ترین وظایف مجلس است که در دوره دهم و دوره های قبل، نسبت به آن، چنان که بایسته و مورد انتظار بود، توجه مناسبی مبذول نگردید و همین نقطه ضعف باعث شد که بر اثر آمارهای منتشره توسط وزارت کشور، میزان مشارکت اقشار مختلف جامعه در پای صندوق های آرای دوره یازدهم کاهش یابد. مسئله ای که بدون تردید به زیان جمهوریت حکومت اسلامی است و وجهه نظام را در سطح بین المللی تضعیف کرده و زبان معاندان خارجی و داخلی را درازتر و برای سیاه نمایی ها و تبلیغات منفی راه را هموارتر می کند.
۴ ـ رابطه با دولت : جهت اداره بهتر امور کشور باید رابطه دولت و مجلس و همچنین دولت و قوه قضاییه، متعادل و سنجیده بوده و هریک از آنان به وظیفه معین شده در قانون اساسی به دقت عمل کرده و به همپوشانی همدیگر بپردازند نه آن که توپ را در زمین یکدیگر بیاندازند.
 رأس همه امور:
طبق فرمایش حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، مجلس در رأس همه امور است. اما در دوره دهم چنین چیزی مشاهده نشد و مجلس مذکور با رفتارهای انفعالی و نقاط ضعف متعدد هیئت رئیسه و گروه هایی از نمایندگان ـ نه همه آن ها ـ خود به خود به گوشه ای رانده شده و عملا به یکی از زیرمجموعه های دولت تبدیل گردید.
۵ ـ اطاعت از رهبری: مقام عظمای ولایت به عنوان شخصیت اول کشور و ادامه دهنده مسیر بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، همیشه تا آخرین لحظه و در هر شرایط، حامی مجلس ها و دولت های روی کار آمده، بوده و هستند.
ایشان طی سال های حضور در جایگاه رهبری ثابت کردند که پیوسته، بهترین و سازنده ترین نظرات و دیدگاه ها را در رابطه با آبادانی کشور بیان می نمایند. ولی پیاده سازی و اجرایی کردن منویات یاد شده بر عهده دولت و مجلس است که آن هم نیازمند اطاعت حقیقی از رهبری در عمل است. زیرا صرف شعار دادن و تعریف و تمجید از سخنان رهبر انقلاب و نصب تصاویر بزرگ ایشان در بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی و حتی صدا و سیما، دردی از مشکلات کشور دوا نخواهد کرد. نکته ای که خود آن بزرگوار بارها به مسئولین رده های مختلف گوشزد کرده اند.
در این دوره که اکثریت قاطع اهالی مجلس از آن اصولگرایان می باشد، جامعه ما با اشتیاق فراوان منتظر است تا ولایتمداری بیشتری را از مجلسیان شاهد باشد تا راه برای ترقیات افزونتر در تمامی زمینه هایی که با زندگی مردم ارتباط تنگاتنگی دارد، گشوده شود.
۶ ـ سیاست خارجی: زیرکی، آینده نگری، عزت طلبی، نترسیدن از تهدیدات لحظه به لحظه دشمنان در سیاست خارجی پاشنه آشیل مدیریت همه کشورهای دنیا است و مملکت ما نیز از این جریان، مستثنی نیست.
یک مجلس قوی، مؤمن، دانشمند، شجاع و وطن دوست می تواند در کلیه عرصه های سیاست خارجی با کنشگری زیرکانه موجب تقویت هر دولتی شود و آن را از افتادن در ورطه دشمن هراسی، بی برنامگی، سرگشتگی و علاقه به بیگانه ـ مخصوصا بیگانگانی که دشمنی شان را طی چهل ساله اخیر با صراحت لهجه،بسیار روشن و بدون هرگونه لفافه، ابهام و نیز اجرای سفت و سخت انواع تحریم ها و محدودیت ها بارها اعلام کرده اند ـ نجات دهد.  

ادامه دارد… 

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=10174

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: