پیشرفت ۶۰ درصدی کتابخانه مرکزی رشت

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به گذشت ۱۵ سال از آغاز احداث کتابخانه مرکزی رشت، خاطرنشان کرد: اکنون روند اجرای این پروژه رو به جلو بوده و از پیشرفت ۴۵ درصد به ۶۰ درصد رسیده است.

به گزارش باز باران خبر ، پریسا کرمی با اشاره به تصویب سند نهضت مطالعه مفید از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۹، اضافه کرد: به دنبال تشکیل نهاد کتابخانه های عمومی در سال ۸۳ با کمک کارشناسان و متخصصین حوزه کتاب و کتابخوانی سعی شده شیوه های متفاوت فرهنگی و آموزشی برای جذب مخاطبان مورد استفاده قرار گیرد، زیرا همانگونه که رهبری تاکید فرمودند، اگر یک کتاب خوب را به شیوه مناسب به مخاطب معرفی کنیم، نیمی از رسالت فرهنگی خود را انجام داده ایم.

وی برگزاری نشست های کتابخوان، پاتوق های فرهنگی، رونمایی و نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و… را از جمله برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی برای ترغیب مخاطبان در سنین مختلف دانست و متذکر شد: در گیلان مجموعا ۹۹ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که شامل ۱۶ باب کتابخانه مشارکتی، یک باب کتابخانه مستقل و ۸۲ باب کتابخانه نهادی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، شاخص استاندارد فضای کتابخانه ای را هشت مترمربع و شاخص استاندارد منابع کتابخانه ای را چهار جلد به ازای هر یکصد نفر دانست و ادامه داد: استان گیلان بافت جغرافیایی و جمعیتی متراکم دارد و دچار محدودیت فضا هستیم لذا سعی کردیم با برگزاری برنامه های فرهنگی از فضاهای کتابخانه ای موجود استفاده بهینه کنیم. در واقع فعالیت های کتابخانه های عمومی را محدود به فضای فیزیکی نمی دانیم و این فعالیت ها را به دل مردم و بافت های جمعیتی برده ایم.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت جذب حداکثری مردم به فضاهای کتابخانه ای شهری و روستایی بدون تاکید بر فضای فیزیکی، یادآور شد: ۲۰ کتابخانه عمومی در سطح روستاهای گیلان داریم که این کتابخانه ها تنها مرکز فرهنگی در آن مناطق هستند. همچنین ماشین سیار کتاب مناطق کم برخوردار و کوله کتاب روستاهای ییلاقی و صعب العبور را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه گیلان هشت کتابخانه خیرساز دارد، عنوان کرد: کسانی که دغدغه فرهنگ دارند، علاوه بر مسجدسازی و مدرسه سازی به کتابخانه سازی توجه داشته باشند. البته صرفا نیازمند کتابخانه سازی نیستیم و برخی از کتابخانه های عمومی نیازمند منابع هستند.

کرمی با اشاره به گذشت ۱۵ سال از آغاز احداث کتابخانه مرکزی رشت، خاطرنشان کرد: اکنون روند اجرای این پروژه رو به جلو بوده و از پیشرفت ۴۵ درصدی به ۶۰ درصدی طی ماه های اخیر رسیده و بخش عمده ای از مشکلات تاسیسات آن برطرف شده است.

وی همچنین خواستار اهدای کتابخانه های شخصی افراد به کتابخانه های عمومی شد و گفت: مخاطبین کتابخانه ها و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی می توانند از منابع متنوع بهره مند شوند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=6698

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: