نخستین نمایشگاه توانمندی های روستاییان گیلان در رشت برپا می شود

مهندس یاور پیرعلایی مدیرکل دفترامور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از برخورد با متخلفین ساخت و سازهای روستایی خبر داد و گفت: در صورت مشاهده شدن و اگاهی از ساخت و سازهای بدون مجوز در روستاها برخورد جدی می شود و تمامی ساخت و سازها در هر بخشی هم که قرار داشته باشند تخریب خواهند شد.

به گزارش باز باران خبر، پیرعلایی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی های روستاییان استان گیلان با آیین های بومی محلی و عرضه محصولات روستایی در رشت گفت: امسال میزبانی این نمایشگاه را در گیلان و شهر رشت داریم که ۳۲ غرفه در این نمایشگاه به شهرستان ها اختصاص داده شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با بیان اینکه این نمایشگاه ۱۳ تا ۱۶ اسفندماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی گیلان برپا می شود اظهار داشت: هر شهرستان استان دارای ۲ غرفه در نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان گیلان می باشد و از آنجایی که ۱۴ اسفند سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) است و هنرمندان خوبی نیز تحت پوشش این نهاد هستند ۱۴ غرفه نمایشگاه نیز به این نهاد اختصاص داده شد.

وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های اجرایی گیلان گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اداره کل ورزش و جوانان از جمله دستگاه‌های اجرایی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند و غرفه‌هایی نیز به آنان اختصاص داده شد.

وی همچنین از اختصاص یک غرفه مخصوص به خبرنگاران به منظور اطلاع رسانی اخبار نمایشگاه خبر داد.

گیلان سرآمد آیین های بومی محلی است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به اینکه گیلان سرآمد آیین های بومی و محلی است افزود: اجرای سرود ۴۰ سال قبل استان گیلان به گویش محلی، برنامه عروس گوله، اجرای موسیقی محلی استان و موسیقی‌های محلی غرب و شرق استان از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این نمایشگاه هستند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰‌ روستا، هزار و ۸۳۲ دهیار، ۶ هزار عضو شورای اسلامی و ۲۱۸ کارشناس مالی و فنی در سطح روستاهای گیلان در حال فعالیت هستند.

یاور پیرعلایی ضمن قدردانی از تلاش و همکاری دهیارانی که در امور مختلف و خدمات‌رسانی به مردم روستاها بسیار تاثیرگذار بودند تصریح کرد: در بحران برف نیز بسیاری از دهیاران در سطح روستاهای استان به‌صورت شبانه‌روزی در بازگشایی مسیرهای روستایی و کاهش مشکلات کمک کردند که از آنان تشکر می‌کنم.

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان از صدور کارت حراست برای هزار و ۸۳۲ دهیار در سطح استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: حسابرسی‌‌های لازم مربوط به مقدار هزینه‌ها و اعتبارات دهیاری‌های استان گیلان در سال ۹۶ و ۹۷ نیز همزمان در ۱۶ شهرستان در حال انجام است.

وی با اشاره به ابلاغ بیمه حوادث روستایی در گیلان گفت: جلسات متعدد تخصصی در راستای ابلاغ و اجرای این بیمه در استان تشکیل شده که بر اساس آن قراردادی با بیمه‌ ایران نیز منعقد شده است که طبق آن هر روستانشین با پرداخت مبلغ ۵۳ هزار تومان تا سقف ۳۵ میلیون تومان تحت پوشش بیمه حوادث روستایی قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با بیان اینکه استان گیلان در حوزه عملکرد دهیاری‌ها حائز رتبه ششم و نهم کشور شده است تصریح کرد: در حوزه طرح‌های نوآورانه دهیاران نیز رتبه نخست و دوم دهیاری‌های کشور به استان گیلان اختصاص یافت.

با متخلفین ساخت و سازهای روستایی برخورد می شود

وی به رسیدگی هزار و ۷۰۰ پرونده تخلفات ساختمانی در استان گیلان اشاره و خاطر نشان کرد: حفظ کاربری اراضی زراعی و شالیزارها در اولویت قرار دارد و اکیپ‌های کاملاً تخصصی و کارشناسی جهت بررسی موارد تخلفاتی به روستاها فرستاده می‌شوند و بنده تاکید می‌کنم که با ساخت‌وسازهای غیرمجاز قطعاً برخورد جدی می‌شود.

پیرعلایی با اشاره به حضور موثر بانوان روستایی در این نمایشگاه اذعان داشت: چند شاخصه ساده زیستی، حضور بانوان خلاق روستایی، سنت گیلانیان و بوم‌گردی و بهره‌مندی از لباس‌های خاص محلی موجب برجسته شدن استان گیلان در نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان استان گیلان شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با بیان اینکه استان گیلان در آئین‌های بومی و محلی و پتانسیل‌های روستایی جزو استان‌های برتر در کشور است گفت: اما متاسفانه این آئین‌ها رو به فراموشی هستند و لازم است دوباره احیاء شوند از این رو حمایت‌ها و اعتبار لازم برای احیای آئین‌های بومی و محلی گیلان در سال ۹۹ پیش‌بینی شده است.

گزارش: فاطمه لطیفی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=7880

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: