آموزش خودمراقبتی با جدیت پیگیری شود

باز باران خبر: معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آموزش خود مراقبتی و توانمند سازی مردم بایستی با جدیت پیگیری شود تا حجم مشکلات دوران سالمندی کاهش یابد.

گزارش  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان؛ مریم حضرتی در کنگره ملی آموزش و توانمندسازی بیمار و خانواده در دهکده بندرانزلی افزود: آموزش و توانمندسازی مردم، گام اول مراقبت است.
وی با بیان اینکه اکنون در دنیا با مسئله سالمندی جهانی رو به ‌رو هستیم و در سال ۲۰۳۰ از هر چهار نفر یک نفر سالمند هستند، اظهار کرد: در زمان حاضر، ۹ درصد جمعیت، سالمند هستند؛ این جمعیت بزودی تا ۲۵ درصد افزایش می یابد.
معاون پرستاری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در ۳۰ سال آینده مهمترین معضل جامعه سالمندیست که اگر اکنون به فکر نباشیم، دچار مشکلات زیادی می‌ شویم.
حضرتی با بیان اینکه امید به زندگی افزایش و میزان زاد و ولد نیز کاهش یافته، تصریح کرد: این امر یکی از دغدغه ‌های مقام معظم رهبری برای تعادل جمعیت است، کشور ما اکنون در مرحله پنجره طلایی قرار دارد یعنی زمانی که بیشترین نیروی جوان را داراست.
وی با اشاره به این که پیش بینی شده در سال ۲۰۴۰، ۲۱ درصد جامعه فرزندی نداشته باشند و ۴۹ درصد یک تا ۲ فرزند داشته باشند، خاطرنشان کرد: زنان سالمند چون در سطح پایین تری از اقتصاد و سلامت قرار دارند با مشکلات ویژه‌ای در این حوزه روبه رو هستند.
وی با بیان این که به حداکثر رساندن و تامین نیروی پرستاری، لازمه توسعه آموزش به بیمار است، تاکید کرد: ایجاد مشارکت بین پرستاران و سازمان‌ های بین بخشی حوزه سلامت دسترسی عادلانه مردم را تامین می‌ کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز بیان داشت: این دانشگاه در حوزه بالینی نیز توانمندی های ارزشمندی دارد؛ در زمان حاضر، ۱۷ رشته تخصصی و سه رشته فلوشیپ در حال آموزش است که در آینده سه رشته دیگر نیز اضافه می شود.
شاهرخ یوسف زاده چابک با بیان اینکه جایگاه پرستاری در نظام سلامت بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: به جرات می توان گفت اصلی ترین پایه و ستون سلامت بر دوش گروه پرستاران است؛ در حوزه بهداشت و درمان، میزبان اصلی خدمت گیرندگان در تمامی مراحل از ابتدا تا انتها و پس از آن، گروه پرستاران هستند که بیمار و خدمت گیرنده را از خانواده به سمت مراقبت های درمانی سوق می دهند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=618

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: